Verkeersveiligheid voor diegenen die het menen
Wat een halfslachtig voorstel is dat nu weer? Da’s van willen maar niet durven, hé. Doe dat naar 0.0, hé. En voor iedereen, niet voor bepaalde categorieën. Da’s onzin. Da’s gewoon reageren op de ongevallen van vorige week, maar dat is niet voldoende.
Als ik het écht voor het zeggen zou hebben hé (en er is veel geld), dan zou ik:
* 0.0 promille invoeren voor iedereen
* verplichte alcoholsloten invoeren in alle wagens, niet wachten tot ge eens te zat geweest zijt en betrapt – of erger
* automatische snelheidsbegrenzers in alle wagens installeren
* rekeningrijden invoeren, zeker ook in de steden
En om de fietsers ook iets te gunnen:
* helmen verplichten
* fluorescerende hesjes verplichten
* een jaarlijkse verplichte goedkeuring is ook een goed idee
(meer hier)
En zwaardere straffen voor zware overtredingen als rijden onder invloed, te snel rijden, rijden zonder lichten, …
Zo. Misschien zijn er nu wel een heel aantal mensen blij dat ik het niet echt voor het zeggen heb. :-)
November 22nd, 2009 om 19:23
Ik volg je op alle punten (en idd, wat een onzin om de nieuwe regel enkel voor jonge chauffeurs en motorrijders te laten gelden), maar wat het rekeningrijden betreft… Tja, ik woon samen met een consultant die geen keuze heeft en voor het werk alle dagen (ver) de baan op moet (geen enkele klant is bereikbaar met het openbaar vervoer, en soms moet er ook op één dag meer dan één bezoek afgelegd worden), en voor hem (en zijn bedrijf) zou dat rekeningrijden een regelrechte ramp zijn. Rekeningrijden=eventueel, hoewel ik eigenlijk gruwel van het idee dat maar VOORAL voor mensen die hun wagen recreatief gebruiken, en dan nog voor korte afstanden, niet zozeer voor de werkende mens die zijn wagen nu eenmaal echt nodig heeft. Er zou iig een compensatie moeten zijn als je kan bewijzen dat de verplaatsing werkgerelateerd was, anders betekent dit een financiële ramp. Tegelijkertijd moet men het openbaar vervoer eerst grondig uitbouwen (maar dat gaat niet voor iedereen een oplossing zijn, vrees ik), en
November 22nd, 2009 om 19:26
Sorry, zoonlief heeft per ongeluk op ‘versturen’ geklikt :)…
Ik ging nog toevoegen ‘hoewel ik eigenlijk gruwel bij het idee dat men ergens bijhoudt waar ik geweest ben op welk moment’. En op het einde moest nog komen ‘en tegelijkertijd ook het telewerk veel meer stimuleren’ (ook niet altijd en voor iedereen haalbaar, trouwens).
November 22nd, 2009 om 19:27
… Overigens… Volgens mij bestaan er andere en betere systemen dan het rekeningrijden…
November 22nd, 2009 om 20:24
Voor een aantal zaken ben ik ook blij dat jij het niet voor het zeggen hebt :-)
* 0.0 promille invoeren voor iedereen
Heb ik op zich geen probleem mee.
* verplichte alcoholsloten invoeren in alle wagens, niet wachten tot ge eens te zat geweest zijt en betrapt – of erger
Theoretisch niet slecht, maar praktisch niet echt haalbaar, vind ik. Iedereen die één maal betrapt werd (of professioneel rijdt) lijkt me al een goed begin en absoluut noodzakelijk.
* automatische snelheidsbegrenzers in alle wagens installeren
Lijkt me ook een beetje van het goede te veel. Voor een kort stukje inhalen, zelfs wanneer het om een tractor gaat, is heel even de limiet overtreden (om dan terug “normaal” te gaan rijden eens voorbij) soms nodig.
* rekeningrijden invoeren, zeker ook in de steden
Lijkt me absoluut noodzakelijk
En om de fietsers ook iets te gunnen:
* helmen verplichten
* fluorescerende hesjes verplichten
Hier heb ik het heel erg moeilijk mee. Ongetwijfeld dragen beiden bij aan een veiliger verkeer. Praktisch is het daarentegen echt een hele last om beiden constant mee te zeulen. Dit geeft ongetwijfeld een weerslag op het fietsgebruik (denk al die kapselfanaten ;-)), vooral voor woon-werk verkeer, waarbij we ons moeten afvragen wat het veiligst is: minder fietsers maar met hesje en helm, of veel meer fietsers en minder auto’s. Ik kies voor het tweede, waarbij we helm en hesje uiteraard sterk aanbevelen en zeker voor pakweg schooluitstappen verplichten, al lijkt dat laatste me eerder de verantwoordelijkheid van de school. Zelf gebruik ik een helm enkel als ik met de mountainbike op weg ben. Een goede verlichting lijkt me in dat geval veel belangrijker, waarbij die belachelijke batterijlampjes die je nauwelijks ziet, gerust verboden mogen worden.
* een jaarlijkse verplichte goedkeuring is ook een goed idee
Op voorwaarde dat dat door een erkende fietsenmaker kan gebeuren en ofwel gratis ofwel fiscaal aftrekbaar is, sta ik daar niet meteen negatief tegenover. Al moeten omslachtige en dure procedures ten zeerste vermeden worden om afhaken te vermijden.
* En zwaardere straffen voor zware overtredingen als rijden onder invloed, te snel rijden, rijden zonder lichten, …
Inderdaad, daar kan men niet kordaat genoeg zijn. Een naafdynamo zou eigenlijk standaard moeten zijn, je merkt het verschil echt enorm. Al blijft het natuurlijk wel ferm balen als je ‘s ochtends je fiets wil nemen die in het rek voor je deur staat, en een of andere vandaal je fietslicht kapotgestampt heeft. Wat doe je dan?
November 22nd, 2009 om 20:58
“Wat een halfslachtig voorstel is dat nu weer?”
Dat heb je natuurlijk met die tsjeven hé.
November 22nd, 2009 om 21:17
@Peter:
ivm de alcoholsloten: zouden die mannen die vorige week in totaal vier meisjes doodreden al eens eerder betrapt geweest zijn? Ik vermoed van niet (of we hadden het al gehoord), dus jouw maatregel zou evengoed halfslachtig zijn.
ivm snelheidsbegrenzers: men kan die zo instellen dat inhalen wel mogelijk is, dacht ik. Enfin, daar kan de technologie nog veel in doen denk ik.
ivm met de helm en de hesjes denk ik: zolang het verkeer zo zot blijft kan je maar beter genoeg veiligheidsmaatregelen nemen. En dan nog, je kan ook domweg vallen met ernstige hoofdletsels.
@Maya: het rekeningrijden is een lastige. Maar toch ben ik er van overtuigd. In Nederland voeren ze het nu ook in en door het wegvallen van de verkeersbelastingen zou dat voor de gemiddelde verbruiker op hetzelfde neerkomen van kost. Mensen die veel moeten rijden voor hun werk: daar kan het bedrijf toch in tussenkomen, net zoals voor het verbruik? Misschien wordt er dan minder met bedrijfswagens gesmeten want dat zet alleen maar aan tot méér onnodige verplaatsingen, mijns inziens.
November 23rd, 2009 om 8:41
Lien, Robs bedrijf komt daar dan wel in tussen, maar aangezien het een klein bedrijf is (< 10 man), betekent dat gewoon een financiële ramp. Een bedrijfswagen is een absolute must voor het werk dat hij doet (en hij is niet de enige in die situatie), hoewel ik het eens ben met het feit dat er in België te vaak met bedrijfswagens 'gesmeten' wordt. Nederland is ook België niet: de verkeersbelastingen zijn daar veel hoger (maar de loonkosten dan weer veel lager). Enfin, ik ben er niet tegen, maar de financiële compensatie moet dan ook hoog genoeg zijn. Daar is nu nog onvoldoende over nagedacht. Rekeningrijden enkel in steden? Tja, waarom niet? Maar nog beter zou het zijn om gewoon een wegenvignet in te voeren in de steden, zoals in Duitsland. Of tout court een wegenvignet overal (met duurdere tarieven voor wie in de steden rijdt).
November 23rd, 2009 om 9:22
Ik ben het met een groot deel van je bericht helemaal eens, maar een dokter vertelde mij dit weekend toen ik dezelfde bedenking maakte in verband met de 0,0 pro mille, dat als je dan bv net een likeurpraline hebt gegeten, of een gerechtje waarin alcohol is in verwerkt, de toestelletjes meer dan 0,0 pro mille aangeven, en ik denk niet dat dat de bedoeling kan zijn?
November 23rd, 2009 om 9:24
Als iedereen al eens zou beginnen met drinken+rijden openlijk af te keuren. Als ik er nu iets van zeg of mensen vraag een taxi te bellen ben ik een oude zaag. Het is precies nog altijd tamelijk stoer om te ‘durven’ drinken en rijden. En ik heb al een aantal vrienden die zo al eens tegen een paal, voorgevel, … gereden zijn. En opnieuw wordt daar lacherig over gedaan. Bij deze: een grote ‘bah’ naar al wie drinkt en rijdt.
November 23rd, 2009 om 10:24
Ik fiets veel, draag voor woon-werkverplaatsing bijna altijd een fluohesje (zeker als het donker of halfduister is), maar ben het toch niet eens met de maatregelen die jij voor fietsers voorstelt. Hoe meer verplichtingen je fietsers gaat opleggen, hoe minder er zal gefietst worden, vrees ik. Dus nog meer auto’s op de weg en nóg onveiliger voor fietsers. De Fietsersbond heeft daar interessante dingen over te zeggen(http://www.fietsersbond.be/nieuws/fluohesjes), en die mensen weten wel waarover ze praten.
November 23rd, 2009 om 10:53
zeer blij dat jij het niet voor het zeggen hebt wat voor een vuil facistisch gelul is dat hier
November 23rd, 2009 om 10:55
@Koen: altijd leuk zo’n opbouwende commentaar :-)
November 23rd, 2009 om 11:34
@Koen. Mijn eerste reactie op dergelijke voorstellen is ook altijd ‘Waarom zoveel regeltjes? Hebben we dat nu echt nodig? Mogen mensen niet gewoon zelf beslissen?’. Maar eerlijk is eerlijk. Schone principes zijn blijkbaar maar voor een gedeelte van de bevolking efficiënt, en het is precies voor mensen voor wie principes of gezond verstand (niet drinken en rijden) niet blijken te werken, dat dergelijke drastische maatregelen nodig zijn. En wat Lien voorstelt… tja, dat is allemaal wat drastisch. Maar ik neem aan dat ze het ook allemaal wat scherper stelt, om de discussie los te weken.
En toegegeven, wat Caro zegt is ook waar: hoe meer regeltjes je oplegt, hoe meer je mensen ook afremt om uit zichzelf positieve actie te ondernemen (zoals fietsen ipv de auto nemen voor een korte afstand). Maar in een afgebouwde versie? 0,2 promille voor iedereen, een alcoholslot voor wie betrapt wordt op onder invloed rijden?
November 23rd, 2009 om 12:02
En nog een laatste… Eigenlijk komt het er opnieuw op neer dat, hoeveel regels je ook wil invoeren, de controles in de eerste plaats intensiever moeten. Ik heb nog nooit moeten blazen, en zelfs mijn partner (die is echt álle dagen op de baan, al 9 jaar lang) heeft nog nooit één alcoholcontrole gehad. Is dat niet – op zijn zachtst gezegd – vreemd? Moet daar geen prioriteit aan worden gegeven?
November 26th, 2009 om 10:58
Ik begrijp niet waarom de jonge mensen geviseerd worden. Wij zijn opgegroeid met het BOB-gegeven. Ik vind de mensen van middelbare leeftijd veel hardnekkiger in hun rijden en drinken. Voor iedereen een nul-tolerantie qua drinken en rijden vind ik maar redelijk. Een alcoholslot is te omzeilen. Ik vind het erg jammer dat er tegenwoordig allemaal zulke maatregelen moeten bedacht worden. Mensen nemen blijkbaar geen verantwoordelijkheid meer voor zichzelf en anderen. Tot er iets gebeurd binnen hun eigen kring, dan is het kot te klein.