Waarmee ik werk

Op vraag van Annelyse!

Zonder welke apps/tools/software kun jij niet werken en waarom?

Gmail/Inbox/ Gmail gebruik ik al heel lang, ik zou niet kunnen werken. Nog steeds de handigste mailbox, waarin conversaties samen staan en ge alles tot in der eeuwigheid terug kunt opzoeken. Sedert vorige week heb ik Inbox en ik ben daar eigenlijk zeer over te spreken. Nu kunnen mails gebundeld binnen komen in je mailbox, dat is effe wennen maar eigenlijk wel handig. Reclame, updates enz laat ik maar één keer per dag weergeven waarna ik ze verwijder. Ik ben voorlopig ook fan van de functie om dingen vast te zetten in je mailbox, zo zie je in één oogopslag al je mails waarmee je nog iets moet doen.

Google Agenda: Al heel lang en ervoor hadden we een andere. Ons leven draait daar op. Alles moet in de agenda anders komen we er niet aan uit. We hebben een categorie voor het werk, voor samen, voor apart, voor de kinderen. Zonder dat zou ons leven echt helemaal in de soep draaien.

Google contacts: ik moet toegeven dat dat tot voor kort een drama was. Alle contacts, van jaren ver, van helpdesken en shops, mensen die je één keer gemaild heb. Maar de laatste weken heb ik mijn treinritten ingezet tot het opkuisen van die contacten. Veel verwijderd, veel emailadressen aangepast (mensen veranderen van werk) en veel namen opgekuist (voornaam en naamvelden correct gezet), contacten gekoppeld. Properkes nu, het is de bedoeling om dat zo te houden. En actuele fotokes en info te koppelen en zo.

Google keep: vind ik een hele handige, vooral voor tijdelijke lijstjes. De typische post-it functie. Als ik zo 7 winkels moet doen om dingen te halen, dan maak ik daar een lijstje van, daarna gooi ik het lijsjte weg. Sommige dingen moet je echt niet bijhouden. Maar ik heb er ook een lijstje waarin ik mogelijke cadeautjes voor mensen oplijst. Maten van kinderen waar ik eens een rokje voor ga maken binnenkort. Een foto van mijn haarkleurproduct waarbij de kleur perfect was zodanig dat het niet meer zo zwart is als de laatste keer. Superhandig. Vooral de afcheckfunctie bij lijstjes want zover ik dat zie heb je dat met Evernote bv niet.

Google drive: daar bewaar ik veel documenten op: naaipatronen, haakpatronen, mijn recepten van de vegetarische kookles. Als we op reis/gaan worden daar ook vaak documenten aangemaakt en gedeeld om bv de kosten te verdelen.

Dropbox: gebruik ik niet echt actief maar al mijn foto’s van mijn telefoon gaan naar daar. Ik zou ook google afbeeldingen kunnen gebruiken, maar mijn google ruimte geraakt wat op en ik heb geen goesting om bij te betalen.

Google Maps: voor al mijn verplaatsingen, met de fiets, te voet, vooral met de auto. Voorspelt de files vaak tot op de meter. Omleidingen en meest recente info: het zit er allemaal in en gratis. Anderen gebruiken Waze, maar dat zijn me teveel toeters en bellen die me afleiden van het belangrijkste: concentratie op de weg. En bovendien staat daar teveel info in die niet klopt.

Verder heb ik ook 1Password om mijn paswoorden te verzamelen. Recycle: voor de vuilniszakken en zo. In de theorie is dat de man zijn taak. In de praktijk doe ik dat vaak :-)
Collect&go: daar stop ik altijd alles meteen in wat we nodig hebben om dan af en toe eens op de knop te drukken en dan alles te gaan afhalen. Superhandig. Met Qustomer heb ik al een digitale klantenkaart maar ik ga ook de app van Annelies eens uitproberen, de beepngo. Een nieuw treinprojectje!

Hoe ziet je bureau eruit?
Op het werk hebben wij geen vaste werkplaats. Iedere dag dus gerief uit een kastje halen, dat is zeer minimalistisch. Thuis werk ik meestal in mijn bureau beneden, dan geef ik mijn naaimachine een duwtje :-)

Wat is je beste tijdsbesparende shortcut/lifehack?
Geen idee eigenlijk. Een combinatie van dit alles.

Wat is je favoriete to do list manager?
Google Keep dus voor korte, tijdelijke afchecklijstjes.

Is er naast je telefoon en computer een gadget waar je niet zonder kan?
Mijn Kindle om te lezen. Mijn Tom Tom Multisport om te lopen.

Waar luister je naar terwijl je werkt?
Op het werk soms naar Radio1, met hoofdtelefoon want wij werken in een open landschap. En verder hoor ik mijn collega’s maar dat stoort me niet erg. Thuis luister ik via de Sonos naar Spotify afspeellijsten of de radio. Geweldige uitvinding, Spotify en Sonos, ik luister veel meer naar muziek.

Wat ben je op dit moment aan het lezen?
Us, van David Nicholls. In het Engels, dat is niet evident voor mij want dat vergt te veel van mijn concentratie. Misschien wacht ik toch op de vertaling. Bovendien moet ik nu lezen in een dik boek, een echt boek. Hopelijk is de digitale versie er snel, dan lees ik digitaal verder.

Ben je eerder een introvert of een extrovert?
Toch vooral extravert denk ik zo. Al heb ik ook introverte momenten :-)

Hoe ziet je slaaproutine eruit?
Te laat. In de week is dat meestal voor twaalf uur maar soms ook wel eens erna. Ik sta op om half zeven maar ik ben vaak een slechte slaper dus slaaptekort stapelt zich dan op. Als ik echt moe ben ga ik wel al eens héél vroeg slapen, voor mij is dat dan voor tien uur. Ik registreer mijn slaap met een app (Sleep as a droid) die me ook zegt wanneer ik moet gaan slapen, rekening houden met het uur waarop mijn wekker gezet is. Ik probeer daar naar te luisteren, zodat ik toch wat meer op tijd ga slapen. Niet ideaal, slaap tracken met de telefoon, dus ik zou wel graag nog een activiteitstrackertje hebben maar ik ben nog op zoek naar welk ik precies wil.

Vul in: ik zou graag _____________ deze vraagjes laten beantwoorden.
Mikaël want die is ook weer aan het bloggen.


Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

“Leef je leven als het allerlaatste uur”.

Volgen! Delen!

2 gedachten over “Waarmee ik werk”

  1. Hoera voor Google Inbox! Pas sinds vandaag een account en al meteen fan. Die app om te weten wanneer je moet gaan slapen en die voor de klantenkaarten wil ik zeker ook eens uittesten.

Reacties zijn gesloten.