Den Otto

De auto. We hebben er maar één en dat volstaat ruimschoots. Ik rij daar eigenlijk niet vaak mee, ’t is vooral de man zijn rommelbak om hem op de meest onmogelijke uren naar de VRT te brengen, om hem van daar overal te lande te brengen om daar reportages van allerlei aard te laten maken. En we gaan daar mee op weekend en we gaan daar één keer per jaar mee op reis.

Een Skoda Octavia. Hij kwam in ons leven gerold, helemaal toevallig. Vijf weken voor Sien haar uitgerekende datum deed Peter een slippertje in de sneeuw en de auto was perte totale. Gelukkig woonde ik nog niet al te ver van de kraamkliniek, maar het toeval wou dat goede vriend Dimi op dat moment zijn twee jaar oude Skoda Octavia weg deed. We mochten die lenen voor de tijd dat we geen auto hadden en die beviel ons zo dat we die gewoon gekocht hebben. Vreed content van, echt. Comfortabele auto, zuinig in verbruik en een megakoffer. Vooral met twee kleine kinderen is dat heel handig.

Maar nu zijn we dus 5 jaar en een pak kilometers verder (we zitten aan 270.000 ). We zouden er graag nog een jaar langer mee rijden, maar we moeten toch stilaan eens beginnen naar een andere auto. Ik ken niks van auto’s, dus daarom schakel ik graag het internet in.

  • Ik zou graag een milieuvriendelijke auto hebben. Ik weet begot niet wat de mogelijkheden allemaal zijn, maar ik hoor dingen als hybride en zo… Moeten we tegenwoordig diesel of benzine nemen? Of is LPG beter? Of electriciteit? Of weet ik veel wat?
  • Hij moet wel geschikt zijn voor grote afstanden: we hebben er maar één, hij rijdt zowat dagelijks naar Brussel en we gaan er mee op reis. Manlief rijdt hier zo’n 40.000 km per jaar, peisk.
  • Klein maar belangrijk detail: we hebben een bijzonder smalle garage. Met onze Skoda Octavia lukt dat uitstekend juistekens, maar breder moet hij toch echt niet zijn. Dus het mag geen grote, brede bak zijn. We hebben al een paar grote monovolumes in ons garage gehad, maar dat is echt niet praktisch. (oké, het zou ook helpen als die mannen van Eandis hun stomme, intelligente meter niet om de allerslechtst mogelijke plaats hadden gehangen)
  • Een ruime auto is gemakkelijk, maar het moet precies ook geen “break” meer zijn. Hmm, hoewel dat eigenlijk wel mega handig is. Maar bon, als we op reis gaan moeten we geen babybedjes en buggy’s meer meenemen, dus een gewone auto is best goed.
  • Ook belangrijk: we geven niet graag veel geld uit aan auto’s. Het moet doen wat het moet doen en meer niet.
  • Oh ja, en als ge der zelf ook niks van kent omdat uw man/vrouw/vader/moeder/zoon/dochter daarover beslist omdat die daar alles van weet: roep die daar dan eens bij?

    Volgen! Delen!

    7 gedachten over “Den Otto”

    1. Misschien Hyundai i30? Ik heb de break versie al bijna zeven jaar en nog steeds heel tevreden van.

      Indien je jonge tweedehands auto zoekt kan je misschien eens bij VAB in Zwijndrecht kijken. Die helpen je trouwens ook graag verder als je een bepaald model zoekt die ze niet op voorraad hebben.

    2. wij hebben een tijd met een Opel Combo gereden. Als je niet echt geeft om de ‘looks’, want hij ziet er wel heel bestelwagenachtig uit natuurlijk, kan ik je die zeker aanraden: veel autoruimte voor niet zoveel geld! De schuifdeuren – wel kiezen voor aan beide kanten!- vond ik ook super praktisch.

    3. Dag Lien, ik reageer nooit maar nu moest ik toch even antwoorden!
      Mochten wij zonder auto kunnen, dan hadden we er geen. Wegens geen trein- en/of busverbinding naar het werk van de man, en een jaar een oude en dus supervervuilende diesel geleend te hebben van de ouders, beslisten we om een nieuwe te kopen.
      We zijn allebei groen van gedachtengoed, omdat het gewoon moet! Met al dat fijn stof uit diesel-en benzinewagens helpen we de toekomst van onze kinderen gewoon om zeep. Dat was dus geen optie. Dus hebben we een heel lange, uitgebreide studie gedaan.
      CNG-wagens (Compressed natural Gas) is veruit de best optie! Dat is dus gewoon aardgas, waar we ook ons huis mee verwarmen! Helaas, haast niemand kent zo’n wagens en ze worden ook niet actief aangemoedigd door overheid en benzinepompen ;).
      CNG-wagens rijden dus op aardgas. Niet alleen is aardgas goedkoop, maar ook nog eens (opnieuw, na bestuderen en vergelijken) zowat de meest klimaat-neutrale wagen die er is. Er wordt wel degelijk CO uitgestoten, maar deze CO zit nu eenmaal gewoon in de samenstelling van aardgas en is overal rondom ons. Belangrijker is, er wordt geen extra CO geproduceerd. Bovendien kan CNG ook bestaan uit biogas, die volledig gewonnen wordt uit natuurlijke bronnen (bv organische afbraakprocessen).
      Een CNG-wagen bestaat uit twee componenten: een benzinetank en een CNG-tank. Je start altijd op benzine, om na een minuut over te gaan op CNG. Is je CNG op, rijd je gewoon verder op benzine. Vind je geen CNG-station in de buurt, kan je dus nog altijd (weliswaar vervuilender ;-) ) verder rijden.
      Het grote probleem is echter dat wegens onbekendheid van CNG-wagens, het aantal plaatsen waar je CNG kan tanken nog niet echt uitgebreid is. Nochtans plant colruyt-groep een heleboel nieuwe CNG-tankplaatsen aan haar DATS-stations (ook haar wagenpark bestaat grotendeels uit CNG-wagens!). Op deze website vind je alvast iets meer uitleg en ook een handig kaartje van bestaande en geplande tankstations. http://www.energids.be/nl/vraag-antwoord/is-de-aardgasauto-of-cng-wagen-een-volwaardig-alternatief/198
      Helaas voor jou niet meteen in centrum Gent, maar mocht je man bij zijn woon-werk-traject niet ver van een tankstation wonen is het zeker t overwegen. En ik geloof met ganser hart dat er enkel maar stations bij zullen komen.
      Tip: Google zeker eens op CNG-wagens! Met hoe meer we worden, hoe meer CNG-tankplaatsen er zullen komen en hoe gezonder onze leefomgeving.
      In Duitsland rijdt (ik weet het exacte aantal niet meer) een heel groot aantal wagens reeds op CNG. In Italië zelfs meer dan 60%! Hoe komt het toch dat dit hier niet bekend (en niet gestimuleerd wordt?).
      CNG is niet veel duurder in aankoop, wij kochten onze voorbije salon en kregen een (aanmoedigings)premie van de aardgasfederatie. Bijna een nuloperatie dus.
      CNG is ook géén LPG, is véél veiliger en je kan er bvb perfect mee in een ondergrondse parkeergarage.
      Nog een argument: ook de Skoda octavia bestaat in CNG-versie! Ook Fiat en Seat hebben een CNG-aanbod.
      Last but not least: milieuvriendelijk is één groot voordeel, en het tweede voordeel is: het is goedkoop! Met 12 euro, rijd je >300 km!
      Voila, ik ben fan!

      Meer info? Mail me maar gerust , mijn man geeft met plezier veel meer uitleg!

    Reacties zijn gesloten.