Fietsen: tips & tricks (1)

Oké, ja, wie me een beetje kent, weet ik een beetje fietsgek ben. Zeker in de stad doe ik alles liever met de fiets dan met de auto. Ook met de kinderen, ja, die zijn ondertussen al gebrainwashed door mij. “Ja, fietsen is veel gezonder hé, dan zo in de auto zitten. Wij doen ondertussen ook aan sport hé, mama!” en ook: “Wij zijn veel sneller hé, mama, want wij moeten niet in de file staan en geen parkeerplaatsje zoeken.” Of ook wel: “Wat wij doen, is goed voor het milieu, hé”. Ha!

Ik probeer daarin aanstekelijk te zijn voor mijn niet-fietsende vrienden, maar waar ik nogal aanstekelijk lijk te werken voor bijvoorbeeld lopen, lijkt dat minder goed te werken voor fietsen. Helaas. Want fietsen heeft een pak voordelen. En we denken tegenwooridg toch allemaal ecologisch? Allerlei excuses komen dan op tafel waarom fietsen niet lukt, maar heel vaak merk ik dat het een beetje angst voor de fiets in het verkeer is. Het verkeer, waar zij als auto uiteraard ook deel van uitmaken. Bang met kinderen, maar even goed zonder kinderen.

Daarom geef ik als jarenlange expert in het (stads)fietsen graag een paar tips & tricks mee.

1. Zorg dat je gezien wordt En daarmee bedoel ik niet dat je als een flikkerende kerstboom door de stad moet rijden. Pas op, ’s winters als het donker is zal ik dat wel doen, lichtjes overal en fluohesjes aan. Maar op een heldere dag zie ik het nut van een fluohesje niet in. Uiteindelijk rij ik meestal als het licht is. Maar wat ik wel bedoel is: maak je groot en zorg ervoor dat de chauffeurs je zien.

2. Maak oogcontact met de andere verkeersdeelnemers (zowel automobilisten, fietsers, voetgangers dus). Een hele belangrijke dat. Je bent pas zeker dat ze je gezien hebben als je oogcontact maakt met de andere. Aan de blik/gebaren van de andere chauffeur kan je vaak ook uitmaken of je kan doorrijden of beter meteen stopt. Als de blik stuurs is en ze kijken je niet aan: stop dan maar beter. Krijg je een knikje of teken: steek dan in alle veiligheid over. Als je twijfelt kan je maar beter stoppen. We nemen geen risico. De oogcontactregel is er éne die ik zowel met de auto, fiets als voetganger gebruik.

3. Maak zelf ook duidelijk wat je wil/gaat doen. Uw ogen kunnen boekdelen spreken. “Ik eerst!” bijvoorbeeld. Of “Pas op, er fietsen kinderen naast mij”. Ja, ik kan dat allemaal zeggen met mijn ogen, ja. Met mijn indringende fietsblik. Als dat niet lukt, begin ik wel te zwaaien. Pas in laatste instantie begin ik te roepen.

4. Wees assertief, maar beleefd. Eis uw plaats op in het verkeer, echt, je bent een volwaardige gebruiker van de weg. Maar als er u een vriendelijke automobilist doorlaat, ook als je eigenlijk geen voorrang hebt, zeg dan zeker “Bedankt”. Steek uw hand eens op, geef een vriendelijk knikje. Dan doen ze dat de volgende keer misschien opnieuw. Is het niet voor u, dan wel voor een andere fietser. Een vriendelijk gebaar, iedereen wordt er beter van.

5. Drukke wegen? Dat is omdat je je concentreert op de route die je normaal neemt met de auto. Kijk eens op de kaart of zo en zie dat er veel betere/veiligere alternatieven zijn. Die veel aangenamer fietsen. Soms zonder auto’s zelfs. In Gent heb je een aantal fietssnelwegen (Melle/Merelbeke, Wondelgem, …) Wedden dat je sneller bent dan met de auto?

6. Ver? Zie hierboven. Het is niet omdat je met de auto de hele stad moet rondrijden dat je dat met de fiets moet doen hé. Shortcuts. Lekker binnendoor. Je ziet nog eens iets leutigs. Heerlijk. Het is niet omdat het met de auto ver is, dat het met de fiets ver is.

7. Is het echt te ver? Overweeg dan een elektrische fiets. Ja dat kost wat, maar dat haal je er snel uit. Nu heb ik er geen, dat is wat overdreven voor mijn korte afstanden in de stad. Maar als ik iedere dag 15 à 20 kilometer zou moeten fietsen, ik zou niet twijfelen. Of indien nog verder is een combi openbaar vervoer-plooifiets misschien wel iets?

8. Regen? Dat valt best nogal mee, hoor. Als je ver gaat fietsen, kun je regenkledij kopen. Nooit elegant, maar het hoeft niet duur te zijn (check Hema, Decathlon, …) . Zelf fiets ik meestal niet zo ver en ik gebruik weinig specifieke regenkledij. ’s Morgens kijk ik of het regent en dan kleed ik me daarnaar. Als ik ’s avonds onverwacht met een nat pak thuis kom… tja, dan doe ik gewoon verse kleren aan. Simpel toch?

9. Als je niet gewoon bent om te fietsen, of het is pakweg van je tienerjaren geleden: oefen eerst wat. Ga eens wat fietsen op zondagmiddag of op rustige momenten. Verken de straten, verken de buurten. Verken je fiets en kweek fietsvaardigheden.

10. Ooh ja. Iedere fietsbeurt telt Maar het is niet omdat je meestal met de fiets gaat, dat je het nooit meer met de auto mag doen. Er bestaan altijd omstandigheden waarin het interessanter is om met de auto te gaan. Maar geef toe: soms/vaak zou het toch wel eens lukken met de fiets? Ewel? Waar wacht je op?

En dan hoop ik dat ik een beetje aanstekelijk gewerkt heb. Allez toe. Probeer het eens. Het wordt schoon weer (hoop ik), het is echt dé moment bij uitstek om het een (paar) kans (en) te geven. Echt, ge gaat versteld staan. Het is heerlijk.

Peloton

Allez hop, nog eens de voordelen van fietsen op een rijtje:
1. geen file. Echt, ik word zot van in de file te staan. Nergens voel ik me meer opgesloten als in een auto in een file.
2. geen parkeerplaats zoeken. Tenzij je zo één van die geluksvogels bent die altijd knal voor de deur kan parkeren. Oeps, in de stad kan dat niet.
3. veel goedkoper. Geen parkeergeld, geen benzine, geen verzekering. Tel maar eens op. Voor de prijs van één groot onderhoud van een gemiddelde wagen koop je een degelijke nieuwe fiets waar je gemakkelijk een jaar of tien mee verder kunt. Onderhoudskosten van de fiets zijn verwaarloosbaar in vergelijking met de kosten voor een auto.
4. je kan er geld mee verdienen. Check eens de voorwaarden op uw werk, tegenwoordig kan je vaak fietsvergoeding krijgen. Dubbele winst: minder kosten, meer opbrengsten.
5. je doet er sport mee. Bij mij valt dat nogal mee, maar mijn broer en schoonzus bijvoorbeeld, die fietsen elke dag van Oosteeklo naar Gent (25 kilometer enkel) (met een elektrische fiets). Mijn broer is 15 kilogram afgevallen sedert hij dat doet.
6. oh ja, het is ook nog goed voor het milieu. En voor de leefbaarheid in de stad. Ook niet onbelangrijk!

Dit was deel 1. Binnenkort een paar tips over fietsen met kinderen.

Volgen! Delen!

12 gedachten over “Fietsen: tips & tricks (1)”

  1. Super! Dit bericht kwam voor mij net op het juiste moment. Vroeger deed ik bijna alles met de fiets, maar sinds ik kinderen heb niet meer. Ik was al een hele week aan het twijfelen om in plaats van met de bus terug met de fiets te gaan werken. En jij hebt me over de streep getrokken! Ik zet alvast mijn fiets klaar voor morgen.

  2. Hier ook minstens 1 dag per week met de kinderen in het verkeer. Deze week twee dagen en dat is eigenlijk perfect. Alleen is het niet zo handig te regelen met het werk en dat is echt het enige wat mij tegenhoud, anders fietste ik elke dag met hen naar school (3 km enkel).

    Ik vind het heel belangrijk dat zij fietsvaardig worden en het verkeer leren inschatten. Ik houd mijn hart soms vast (en mijn lief wil zelfs niet alleen met hen de baan op), maar het is de enige manier om het te leren, denk ik. De oudsten kunnen eigenlijk perfect alleen op pad, die zijn voorzichtig en wachten liever dan als eerste ergens aan te komen. Aan de jongste is nog wat werk. Die moet nog wat ingetoomd worden. De keren dat ik bij hem al ‘vertragen’ of ‘remmen!’ heb geroepen…

  3. Superpost, Lien! Ik ben uiteraard al lang overtuigd, en wil graag helpen nog meer mensen te overtuigen. Ook als je niet in een stadscentrum woont, is het in veel gevallen sneller met de fiets. Ik woon op 4 kilometer van het centrum van Mechelen. Een kwartiertje met de fiets. Met de auto ben je er sneller, ja. Maar dan moet je nog parking zoeken. En te voet van hier naar daar wandelen. Zelfs in een klein stadscentrum als Mechelen ben je toch makkelijk tien minuten kwijt om van het ene eind van het winkelcentrum naar het andere eind te wandelen. En dan moet je nog terug naar je auto. Kortom, ook als je niet in het centrum wóónt maar je af en toe in het stadscentrum moet zijn, is de fiets een veel sneller vervoersmiddel.
    Sinds de paasvakantie fietst de oudste (over een paar dagen 5 jaar) mee naar school op haar eigen fiets. Oké, toegegeven, we hebben geluk: we moeten eigenlijk maar één straat oversteken, de rest is op het fietspad, in autoluwe straten en door het park. Maar ik ben zó content dat ze zelf kan meefietsen. Zo leert ze van jongsaf aan de kneepjes in het verkeer, leert ze stoppen aan de straat, links en rechts kijken, inschatten hoe ver een auto nog is, enzovoort. Dat kan niet anders dan voordelen hebben. Ik kijk er al naar uit dat ik de jongste ook uit mijn stoeltje op zijn eigen fiets kan zwieren! En over enkele jaar kunnen ze gewoon zelf, alleen, met de fiets naar school. En als Fien het fietsen wat meer gewend is, zie ik me ook wel met haar naar de stad fietsen, ze mag voorlopig toch nog op het voetpad en ze is nu al heel verkeerswijs voor haar leeftijd.

  4. mij heb je vorig jaar al overtuigd :-), de dagen dat het kan voor mijn werk fietsen we naar school en werk en de woensdag eigenlijk altijd (behalve als het erg regent..). tegen volgende lente moet ik wel werk maken van een ander systeem om maren mee te kunnen nemen want ze begint aardig te wegen in het fietsstoeltje….

  5. super, lien! oh ik hoop zo hard dat die vicieuze cirkel ooit doorbroken geraakt. ik begrijp het argument ‘veiligheid’, maar we zijn zelf dat verkeer en die file hé.

  6. Lien,

    full support voor al je argumenten, ik woon zelf een 20 km van het centrum, en neem mede door de 30km/h regeling en het dure parkeren regelmatig de fiets.Maar ik vind Gent echt geen veilige fietsstad. Tramsporen, slecht wegdek. Gisteren nog bijna gekneld gezeten tussen de verhoogde stoeprand aan een bushalte en een bestelwagen.ik had het eens opgevraagd voor mijn ouders, er zijn in Gent veel oplaadpunten, maar slechts 1 publiek, aan Ekkergem, (de rest in B&B”s, hotels of voor personeel van UGent), ook niet direct aantrekkelijk voor als je het centrum wil bezoeken. Ook steevast meer fietsen naast de fietsstalling dan er in, wegens plaatsgebrek. Voor bijv. Antwerpen heb ik een jaarkaart voor de rode fietsjes, 36€/jaar,24/7, hioe zulks systeem niet toegepast in Gent versta ik echt niet, zeker voor een stad die Fietsstad 2015 wil worden. Wil ik een fiets op jaarbasis in Gent huren kost mij dit 225€……

  7. Ik zoek leuke wegjes om het fietsen te oefenen met de kinderen 5&7 in Gent

  8. Ben zelf ook super fiets-fan en sta volledig achter dit verhaal! Mensen motiveren en een voorbeeld zijn voor je omgeving is belangrijk want we leren onbewust oh zo veel van elkaar. Wou nog even meegeven dat ik een cape kocht van “vrolijke regenkleding”. Niet super duur en wat minder saai ;-)

  9. Peter,

    de reden waarom Gent niet het fietsdeelsysteem kent als in Antwerpen lijkt me heel eenvoudig, geld! Zo’n systeem is extreem duur. In de eerste jaren koste het in Antwerpen de overheid 200-300 euro/jaar/gebruiker. Door het succes is dat ondertussen toch ergens rond de 100 euro gedaald, maar dat is nog ontzettend veel geld. Reken er ook niet op dat het veel mensen uit de auto haalt. De gebruikers zijn hoofdzakelijk ex-OV gebruikers, toeristen, voetgangers en mensen die hun eigen fiets minder gaan gebruiken.

  10. Een gouden tip voor fietsers die tramsporen of kasseien in Gent willen vermijden… Ga eens naar de fietsrouteplanner van de stad Gent: fietsrouteplanner.gentfietst.be

  11. Nog een tip voor als het (onverwachts) regent.
    Leg reservekleren klaar op je werk. Als je dan toch eens natgeregend aankomt, kan je onmiddellijk droge kleren aantrekken.

Reacties zijn gesloten.