Sporten, eerste helft 2015

OK, ge had het waarschijnlijk wel al door, maar er is hier onwaarschijnlijk veel gelopen dit voorjaar. Ondertussen heb ik ook al mijn oude records aan diggelen geslagen. Daarom, enkele feiten op een rij.

Mijn doelstelling voor dit jaar was 750 km lopen. Ik heb er al 586 gelopen, ofte 78%. Moet goed komen dus, en dan is dat meer dan 2014 waarin ik 718 kilometer liep. Maar zover zijn we dus nog niet.

2015

In maart liep ik erg veel, en op slechte schoenen. Dat resulteerde in een scheenbeenvliesontsteking in april, waardoor daar merkelijk minder gelopen werd. Maar toch goed voor 76 km. Hoe ik verder liep met scheenbeenvliesontsteking en daar toch vanaf kwam leg ik u later wel eens uit.

Nu de moeilijkheid: de zomer doorkomen. Lijkt misschien gemakkelijk, want zomer wordt geassocieerd met mooi weer en veel tijd, dat is het hier allerminst. Tijd wordt beperkt door voltijds werken waar ik in het jaar 4/5 werk en ik op woensdagochtend vaak een lange loop in plan. Mooi weer slaat vaak om in veel te warm zoals nu. Ge snapt dat lopen in deze temperaturen niet echt aangenaam is en zelfs eerder ongezond. Het enige wat er op zit, is vroeg opstaan en gaan lopen. Maar ik ben al zo’n slechte slaper en ieder uurke dat ik slaap kan ik gebruiken, dus om nu om 5, 6 uur op te staan en te gaan lopen…

Als ge de afgelopen 4 jaar bekijkt zie je dat er in de zomermaanden bedroevend weinig gelopen werd. In augustus zelfs helemaal niks. Vorig jaar had ik nog een excuus (geblesseerd) maar de jaren ervoor niet eigenlijk. In juli werd er de afgelopen jaren amper gemiddeld 12 kilometer gelopen, in september (ook nog een beetje vakantie) gemiddeld 14 km.

Topmaanden zijn maart (80 km), april (73 km) en mei (71 km)(telkens gemiddeld over de vier jaar). Als ik ooit een marathon wil lopen kan ik beter mikken op eentje in het voorjaar precies.

Niet in de grafiek:
Er werd ook gezwommen, zijnde 9 km in februari, daarna hield ik het alweer voor bekeken.
Er werd ook af en toe eens een fietstochtje geregistreerd, waaronder deze leukerd.
En er werden een paar lessen crossfit gedaan. Onder het voornemen om ook eens iets aan die spieren te doen ipv alleen cardio, maar dat blijkt niet zo goed te lukken. Ik heb nog niet de ideale formule gevonden daarvoor.
Alles in totaal goed voor 81 uur 42 minuten sport op 183 dagen. Ofte 27 minuten per dag gemiddeld. Verre van de 40 minuten per dag van Kaat. Anderzijds, als ik al mijn fietsverplaatsingen zou mee rekenen zou ik daar veel gemakkelijker aankomen, denk ik.

Nog steeds op mijn verlanglijst: een start-2-crawl-reeks dat ik eindelijk eens deftig leer zwemmen. En een gespierder lijf, maar daarvoor zal ik dus meer krachttraining moeten doen hé.
Maar soit, al bij al toch zeer content met mijn prestaties. Ik voel me ook geweldig fit, dus daarvoor doen we het. En voor het plezier dat we er aan beleven natuurlijk.

Volgen! Delen!

2 gedachten over “Sporten, eerste helft 2015”

  1. Eerst en vooral, bij ongeveer elke loop (ik ben weer bezig met een loopschema) denk ik aan je magnifieke prestatie van Brussel. Ge moet maar kunnen ! Ge zijt vollen bak inspiratie voor mij !
    Ik zie dat je in kilometers telt, ik zat vorig jaar aan 1760 km, maar ik tel wel fietsen, zwemmen en lopen en clubwandelen bij elkaar en omdat ik voor alles Garmin gebruik (zelfs registratie zwemmen), kan ik nauwelijks iets vergeten.

    Hoe dan ook, ik kijk naar je op, ge zijt nog een ‘haalbaar’ voorbeeld : een stuk beter dan ik, maar menselijk sportief :-)

Reacties zijn gesloten.