Een woordje meer uitleg over de 5:2 levenswijze.

Bon. Eergisteren mocht ik op Radio1 meer uitleg geven over 5:2 en Sofie in het VTM-nieuws. Allebei werden we geconfronteerd met een voedingsdeskundige. Allebei hadden ze duidelijk nog niet veel gehoord of gelezen over het vastendieet. Vreemd vind ik dat, het is echt niet zo nieuw hoor… Ik kan daar eigenlijk echt niet bij. In Angelsaksische landen is daar anders al behoorlijk wat onderzoek naar gedaan waar ze dan niet van op de hoogte zijn. Maar goed, ze wisten allebei te vertellen dat het zeker niet ongezond was om regelmatig te vasten en allebei twijfelden ze of het wel een goed idee is omdat ze zich afvroegen of het wel vol te houden valt. Maar wetenschappelijke argumenten konden ze daar zeker niet voor aanbrengen, het was ook alleen maar hun gevoel. Daarop kan ik, als ervaringsdeskundige, dus voluit JA antwoorden. Het is het gemakkelijkste dieet om vol te houden. Daarom noem ik het eigenlijk liever levenswijze dan dieet.

Maar goed, u kan het fragment hier herbeluisteren.

Mocht het ook eens gaan uitleggen bij radio1. #52diet

Maar goed, wat is het?

Je eet 5 dagen normaal en 2 dagen vast je. Zo simpel is dat.

  • Op de twee vastendagen eet je maximum 500 cal, mannen mogen 600 calorieën.
  • Doe geen twee vastendagen na elkaar. Dan ga je jezelf uithongeren en dat is niet de bedoeling.
  • Probeer de andere dagen niet te overcompenseren.
  • Eet gezonde dingen

In principe mag je eten wat je wil. Je zou ook 500 cal ongezonde dingen kunnen eten. Maar dat raad ik niemand aan. Kies voor gezonde dingen, en als je een beetje uitkijkt kan je daarvan ook veel eten. In de week probeer ik heel gezond te eten, daarover zal ik nog eens wat tips geven in een andere post. In het weekend drink ik al eens een meerdere glaasjes of eet ik al eens frietjes en zo.

Ik hoor je al denken! “OMG: maar 500 cal! Dat moet wel een uithongeringsdieet zijn!”. Wel neen. Van één keer een dagje minder te eten, ben je jezelf nog niet aan het uithongeren. Het is pas als je meerdere dagen na elkaar zo weinig gaat eten dat je in uithongeringsmode gaat. Dat zou ik dan ook aan niemand aanraden. Niet doen, hé!

Wat eet ik dan?
Niet veel hé :-) Om te beginnen eet ik zo lang mogelijk niet. Geen ontbijt dus. Liefst ook geen lunch. Ik hoor u al steigeren: “het ontbijt overslaan! Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag!”. Wel euh. Daar is al veel over geschreven. Ik geloof daar niet zo in, dat je door ontbijten minder gaat snaaien. Ik ontbijt nooit van de honger, maar als ik ontbeten heb, krijg ik wel terug honger tegen 12, 13 uur. Als ik niet ontbeten heb, heb ik dan evengoed pas honger om 12, 13 uur. Het is alsof mijn hongermodus pas aanschiet nadat ik gegeten heb. Dus ontbijt overslaan is gewoon een methode om honger te vermijden én calorieën te vermijden.
Interessante links ivm ontbijten die eens een ander verhaal vertellen: hier, hier en zeker ook deze

Maar goed. Meestal heb ik een potteke havermout staan. 20 gram havermout, wat amandelmelk, chiazaad (voor het volume!). Als ik honger begin te krijgen, ergens na de middag, dan eet ik daar een paar happen van. Om het potje weer te sluiten. En daar na een uur nog eens een paar happen van te doen. Ja, ik kan dat ja.

Ik drink veel water, koffie, thee en ook af en toe een bouillonneke als ik zin heb in iets hartigs. Ik heb nogal de neiging om kouder te hebben op vastendagen, dus dan is een warm drankje welkom. En een extra trui. :-)

’s Avonds eet ik een berg groenten, met een stukje ei bij, of wat noten, of wat magere vis of vlees. Favorieten op vastendag: courgetti, bloemkoolcouscous, gegrilde groenten met hummus. Héél vrolijk word ik daarvan, echt. En meestal is er nog plaats voor een klein stukje pure chocolade erna.

Gezond, snel én lekker. #hummus #gegrildegroenten #venkel #radijs

En als ik ’s avonds nog honger zou krijgen ga ik gewoon vroeg slapen. Dat is dan ook mooi meegenomen, ben ik tenminste eens uitgeslapen.

Vind ik dat lastig?
Meestal niet neen. De eerste vastendag was de ergste, daarna gaat het telkens beter. Het leuke is dat je weet dat het telkens maar voor een dagje is. Dat je morgen weer normaal mag eten. Dat je in het weekend eens mag teveel eten, teveel drinken, zonder dat daar weer meteen een dikke vette plus op die weegschaal gekomen is. Op vastendagen geniet ik eigenlijk nog het meest van al van mijn eten. Dan is dat niet schranzen, maar echt genieten. En na een weekend met veel eten ben ik eigenlijk op maandag echt opgelucht dat ik mag vasten.

Echt, ik zie eten nog veel liever sedert ik met vasten begonnen ben. Ik kan een hele bak chips leegvreten, eens frietjes eten zonder dat ik me daar schuldig om hoef te voelen. Je mag dat alleen niet te veel doen. Ik ga gewoon véél bewuster om met wat ik eet. En ik geniet ervan.

Heel vaak gehoorde quote ook: “oh! Ik zou de middag niet halen!”. Ik zou zeggen: wel probeer het eens. Je zou er nog van verschieten. Sofie zei dat ook en is nu nogal zwaar overtuigd :-)

Eet je dan de andere dagen echt alles?
Wel euh het is te zeggen. Ik ben op gewicht, ik moet niet meer afvallen. In principe kan je dan overschakelen naar 6:1, maar één vastendag per week. Maar ik eet de andere dagen soms nogal veel (understatement). Ik kan daar werkelijk ook gigantisch van genieten. Eigenlijk heb ik drie soorten dagen: de vastendagen, de opletdagen en de schransdagen. Die laatste moet je sowieso een beetje beperkt houden. In het weekend kan ik me volledig laten gaan. Maar in de week let ik op. En op vastendagen vast ik. Het is kwestie van het juiste evenwicht te vinden tussen vastendagen, opletdagen en schransdagen :-).

Ach wat, vasten, dat is iets wat veel dunne mensen eigenlijk uit zichzelf doen: compenseren als ze een zwaar weekend gehad hebben. Er zijn er al een paar die me dat toevertrouwd hebben, dat ze dat eigenlijk van nature uit doen. Wel euh, laat me zeggen dat ik dat niet vanzelf deed :-)

Een schoontje om mee af te sluiten: tien mythes over vasten.

Volgen! Delen!

7 gedachten over “Een woordje meer uitleg over de 5:2 levenswijze.”

  1. Geweldig! Ik heb al lang ‘opletdagen’ en ‘schransdagen’ maar de opletdagen waren soms niet genoeg om de schransdagen te compenseren. Dus mss zijn de vastendagen hetgeen ik mis :). Ik ga het zeker proberen!

  2. Nu tien dagen bezig en vollédig verkocht. Dit werkt voor mij: snel resultaat, zonder constant kcal te tellen, op combinaties te letten of schuldgevoel bij zondigen. Ik kan het mee aanbevelen. :-)

  3. haha, dat van dat graag en veel eten ken ik. kuch. zoals ik tegewoordig soms eet, zou ik 2 marathons per week moeten lopen. dus ik overweeg sterk om het te proberen. volgde je 5:2 tijdens je marathon training? en zaten die vastendagen dan tussen de trainingsdagen door of maakt het niet zo veel uit. kan je bv. korte loopjes doen op je vastendag of is dat af te raden?

  4. Met ingang van vandaag mee begonnen, na het lezen van je blog. Nog niet veel gegeten en eigenlijk geen echt groot hongergevoel (enkel goesting ;-)) En wat kijk ik uit naar die portie groenten vanavond! Hebben jullie een facebookgroep? Ik las in een krantenartikel ‘vasten en feesten’ maar die groep vind ik niet terug.

Reacties zijn gesloten.