Veelgestelde vragen over 5:2

Ha! Sedert mijn outing over 5:2 al veel vragen en reacties gekregen. Meestal zeer goeie. Zo heb ik ondertussen nog veel ervaringen gelezen van mensen die er ook al een tijd mee bezig zijn, al veel afgevallen zijn en dit gemakkelijk kunnen aanhouden. Maar ook een aantal veel terugkerende vragen:

Word je niet ontzettend knorrig van zo’n dag weinig eten?
Laten we zeggen: meestal niet. Om maar te zeggen: ik deed het al een jaar en niemand heeft het ooit gemerkt alleszins. In het begin vond ik ze wel lastig, die vastendagen, maar je wordt er bedreven in. Je weet dat het telkens maar voor één dagje is, en niet voor maanden lang. Wat niet wegneemt dat het de ene dag al wat gemakkelijker gaat dan de andere. Eens je merkt dat het vasten aanslaat, en dat die lang vastgeroeste kilo’s eindelijk wegsmelten, gaat het vasten nog gemakkelijker.

Mijn weekends zijn meestal gevuld met nogal wat sociale activiteiten. Die uiteraard altijd gepaard gaan met lekker eten en drinken. Ik geniet daarvan, echt. Maar na zo’n weekend zie ik dan weer echt uit naar een vastendag. Het is niet toevallig dat nogal wat vasters hun eerste dag op maandag leggen.

En oh ja, er zijn zo van die dagen dat het echt niet gaat. Zoals vandaag. Dat het de hele dag regent en alles tegenzit en dat ik alleen maar troost kan vinden in een bord lekker eten. Niks mis me. Niks verloren ook. Je kan de dag erna gewoon een nieuwe dag inlassen. Flexibel. Maar vandaag heb ik het toch flink bij soep gehouden :-)

Pedagogische studiedag. Regendag. Opkuisdag. Vastendag. Soepdag. #52diet

Hoe doe je het eigenlijk, zo lang mogelijk uitstellen van eten?
Om te beginnen: dat moet niet hé, dat uitstellen van eten. Je mag evengoed ’s morgens uw 500 cal opeten. Of verdelen over de dag. Je mag daar in kiezen, het is in het begin een beetje zoeken wat voor jou het beste werkt. Veel mensen geven aan dat ze ’s morgens meteen honger hebben. Dan kun je je afvragen: is het goesting, of is het honger? (altijd een goeie vraag bij honger!!) Meestal drink ik een paar koffies en dan is dat over. Verder drink ik koffie, thee, bouillon. Een potje havermout en af en toe een hapje. Een grote pot magere soep. Maken dat je continu iets te doen hebt en afleiding zoeken. Wandelingetje maken. Denken aan morgen, want dan mag je wel eens eten van datgeen waar je nu zo’n zin in hebt. En herhalen dat je geen honger hebt tot je het zelf gelooft. En dan kan je ’s avonds nog lekker eten. Vroeg gaan slapen, dan heb je geen honger meer en ben je meteen ook uitgeslapen, ook mooi meegenomen!

Ga je de volgende dagen niet overcompenseren?
Wel, dat is het enige grote gevaar natuurlijk. De bedoeling is wel dat je de andere 5 dagen niet alles gaat opvreten wat je tegenkomt, anders gaat het ook niet werken. Ik probeer het zo te doen dat ik de andere dagen ook zo gezond mogelijk eet, laat ons zeggen 80% van de tijd. En 20% van de tijd eet ik dan wel minder gezonde dingen. Want het leven is meer dan gezonde dingen alleen :-)

mouton

Kun je vasten combineren met sporten?
Wel euh. Zoals jullie weten heb ik 6 weken geleden een marathon gelopen en ik vast al meer dan een jaar. Ik trainde 4 keer per week en 2 dagen per week vasten, soms vielen die dagen samen ja. Ik kan daar nog een heel hoofdstuk over schrijven over hoe en wat (wat ik zeker nog zal doen) maar voorlopig hou ik het op: gebruik gewoon je gezond verstand. Reken uw sportdrank niet mee in de 500 (of 600) cal. Doe geen extreme inspanningen, geen zware intervaltrainingen. Voel je lichaam aan en ga niet over de grens. Een koolhydraatarm dieet is eigenlijk veel slechter voor sporters dan vasten, vind ik. Het laatste wat ik wil is roofbouw plegen op mijn lichaam!

Word je niet ongelukkig van die vastendagen?
Nope. Ik word ongelukkig van maandenlang aan een stuk mezelf alles te ontzeggen. Van me schuldig te voelen omdat ik iets eet wat eigenlijk niet mag. Van hele voedingsgroepen systematisch uit te sluiten. Van dure producten te moeten kopen die slecht smaken als vervangingsmaaltijd. Aargh echt. Ik hou terug oprecht van eten sedert ik het 5:2 dieet doe, ervoor was het meer een haat-liefdeverhouding :-).

Kan iedereen vasten?
Wel, ik zou het zeker niet aanraden aan jongeren, zwangere vrouwen, mensen die borstvoeding geven en mensen die ziek zijn. Omdat dat gewoon momenten zijn in je leven dat je je lijf niks moet ontzeggen.
En verder: ik weet niet of iedereen het aankan, dat is waar. Er is op vastendagen een zeker karakter en doorzettingsvermogen nodig. Maar toch. Ik ken al heel wat mensen (waaronder mezelve, haha) die op voorhand zeiden “ZOT! Dat zou ik nooit kunnen! Ik zou zot worden!”, die er aan begonnen zijn. En die toegeven dat het gemakkelijker is dan gedacht.

Tel je dan de hele tijd calorieën?
Niet meer. Ik ben in de loop der jaren een wandelende calorieënencyclopedie geworden. Ik weet van de meeste dingen hoeveel cal het ongeveer bevat. Maar de meeste mensen zijn daar minder bedreven in natuurlijk, en ik ben niet altijd in de buurt, die kan ik apps/websites als fitnesspall of fatsecret aanraden. Op vastendagen weeg ik bepaalde dingen (havermout, yoghurt) wel af omdat ik nog altijd niet kan schatten hoeveel gram dat nu eigenlijk precies is. Op andere dagen weeg ik pasta en rijst ook af trouwens, anders moet ik telkens een hele week rijst/pasta eten.

Tot slot.
Patrick Mullie moet er een beetje mee lachen, want hij vindt het niet de oplossing voor ons obesitasprobleem. Mja, dat zou ik inderdaad ook niet durven beweren :-) Maar wat dan wel? Ik zou het ook niet weten. Maar als 5:2 voor een aantal mensen de oplossing kan zijn, dat ze daar mee afvallen en op gewicht mee blijven, dan is dat toch gewoon prima?

En voila, hij geeft verder wel opnieuw toe dat het zeker niet ongezond is en dat een paar sobere dagen inlassen een gezonde reflex is. Dat is bij andere diëten wel iets anders… (meer in De Standaard, waar ik ook in vermeld sta)

En ook: als je ook maar een klein beetje nieuwsgierig be,t

Volgen! Delen!

6 gedachten over “Veelgestelde vragen over 5:2”

  1. Ik geef nu toevallig wel borstvoeding, maar hij was al een jaar toen ik ermee begon. Bij de eerste zes maanden exclusief (als je dus alleen bv geeft) zou ik het misschien niet aanraden. Maar voor de rest is er geen probleem. Dat heb ik ook voor de zekerheid gecheckt bij LLL. Het is trouwens een beetje een fabel dat je niet op je eten zou mogen letten bij bv. Pas op, ik snap waar het vandaan komt hoor :). Maar als de baby 9 maanden is en je zit niet lekker in je vel (zoals ik): ga ervoor! (Het heeft hier ook geen enkele weerslag op de productie)

  2. Ja, Sofie, maar je weet evengoed dat ik het je lang afgeraden hebt :-) Maar inderdaad, als de baby al wat groter is en niet meer alleen bv krijgt en je voelt je lijf goed aan, dan kan het wel wat mij betreft.

  3. Ik vind die ‘wat mij betreft’ wel wat zelfoverschattend klinken, je hebt geen medische achtergrond. Die hele 5:2-craziness doet toch heel hard denken aan alle andere gezondheidshypes. Het zal allicht voor heel wat mensen werken om gewicht te verliezen, maar om er nu zoveel sturende stukken, vol tips & tricks & doe-dit & laat-dat, aan te wijden op een persoonlijke blog, zonder veel meer achtergrond dan je eigen ervaring, dat is toch een beetje gevaarlijk?

    Een paar koffies drinken omdat je honger hebt, natuurlijk zal je daarvan afvallen, maar geen enkele dokter zal je dat aanraden denk ik. Om maar een voorbeeld te noemen.

    Ik denk dat je niet mag onderschatten hoe mensen naar andere mensen opkijken, omdat zij iets bereikt hebben dat zij willen – in dit geval x aantal kilo’s verliezen. Terwijl er volgens mij heel wat mensen zijn die helemaal niet moeten 5:2-en, om verschillende redenen.

  4. Noem het craziness, uw goed recht, niemand hoeft van mij te vasten hoor. Maar in het buitenland is dat al jaren bezig, alleen in Vlaanderen niet, want hier was het al Voedselzandloper en Pascale Naessens. Iets waar de medische literatuur echt niet altijd achter staat.

    Ik heb geen medische achtergrond, dat is waar. Maar ik lees al jaren alles wat er over voeding en gezondheid verschijnt, dus ik baseer me wel op wetenschappelijk onderzoek.

    Koffie bijvoorbeeld is echt niet ongezond, het heeft een aantal zeer gezonde eigenschappen. Maar zoals met alles: overdaad schaadt. Aangezien ik maar 3 à 5 koffies per dag drink vind ik dat nogal meevallen ja.

    Als ik er ook maar enigszins zou aan twijfelen dat het ongezond is, ik zou er niks over publiceren. Maar anderzijds: het heeft mij én een heel aantal andere mensen echt wel al geholpen om me weer goed in mijn vel te voelen. Dus waarom zou ik er dan niks over mogen schrijven?

    Maar goed, mijn volgende artikel gaat terug over lopen :-)
    Ik

  5. @Maartje, er zijn nochtans studies die aantonen dat vasten net wel heel goed is, omdat we gewoon teveel eten, kijk maar eens rond je heen hoeveel mensen zijn er niet te zwaar, hoe komt dat? Teveel eten. Dit systeem houdt de calorieënbalans in de negatieve kant en dat is de doelstelling van ELK dieet, ik denk dat overgewicht op lange termijn schadelijker is en als detail, ik heb wel een medische opleiding.

  6. Ik heb in mijn familie de verwoestende gevolgen van anorexia gezien. De mama van dat meisje was constant op haar eten aan het letten, en praatte daar ook veel over, dochter begon dat over te nemen en het liep heel erg fout. Ik heb zelf twee dochters en dat houdt me tegen om zelf 5:2 als levenswijze te kiezen. Als mama zich twee dagen ‘uithongert’, wat houdt hen dan tegen als ze 15 zijn en zich storen aan hun pubervet?

    Als ik een jongensmama was, zou ik er misschien wel anders over denken. Want de hele week opletten om die laatste zwangerschapskilo’s kwijt te raken, pfff :).

Reacties zijn gesloten.