Fan van het plan!

Nog exact 12 dagen, en dan is het mobiliteitsplan van kracht. Hoera! Ja, toch iemand die blij is, ja. En ik ben niet alleen, dat konden we zondag zien (maar ik was er niet bij, want ik was op weekend)

Want het is ongelooflijk wat je tegenwoordig allemaal leest over het plan. De grootste doemdenkerij. Zure bagger in het kwadraat. “De middenstand gaat eraan kapot gaan”! “Je nijpt de stad dood met dat plan”. Als je het zo allemaal zou moeten geloven, zijn het de laatste mooie dagen van Gent. Geniet er nog van! Vanaf 3 april gaat de stad ten onder. Niemand zal nog naar de stad komen en de stad zal een stille dood sterven.

Nou ja. Ik weet het niet goed hoor. Hebben die mensen dan zo’n voorspellende krachten? Een glazen bol?

Ik zie wat ik zie nu: de stad zit nu al vol auto’s, het staat vol en vast én de lucht is er slechter dan slecht. Niets doen is geen optie, erger nog, niets doen is schuldig verzuim. De stadsbewoner én de stadsbezoeker wordt vergast door iedereen die vindt dat hij echt niet anders kan dan met de auto in de stad rond te tuffen.

Excuses-excuses-excuses. De mensen zijn bijzonder vindingrijk als het aankomt op redenen verzinnen waarom ze echt wel niet anders dan met de auto kunnen gaan. “Ik heb geen tijd.” “Ik fiets niet graag”. “Ik durf dat niet goed”. Een bekend spreekwoord: “Les excuses sont faites pour s’en servir”. Ik geef daar meteen een klassiek Bond Zonder Naam antwoord op: “Verbeter de wereld, begin bij jezelf”. Voila.

Want het is ook altijd de schuld van dé politieker. De politieker moet immers alles oplossen. Zij stemmen er op, dus zij moeten het maar oplossen. De luchtvervuiling, de mobiliteitsknoop, de wereldvrede. Als er dan een politieker met een ambitieus plan komt, wordt die nét niet gevierendeeld. Want dan moeten de mensen ook zelf gewoontes doorbreken en dat is lastig.

Is het plan perfect? Wel neen, beslist niet. Maar het zal geëvalueerd worden en bijgeschaafd waar nodig. Bestaat er een perfect plan? Dat denk ik niet. En het wordt al alleszins niet aangereikt door de tegenstanders. Zij zijn gewoon tegen, zonder alternatief. Kijk, daar moet je bij mij niet mee afkomen, hé, zo werkt het zeker niet.

Maar ja, het zal aanpassen worden. Voor iedereen. Ja, we zullen er voor- en nadelen van ondervinden. Maar in de plaats van ons te focussen op ons eigen kleine nadeeltjes zouden we ook kunnen kijken naar de voordelen die het heeft voor onszelf, voor de anderen, voor de stad, voor het groter geheel.

Dus weet je wat? Geef het plan een kans. Wie weet valt het allemaal wel mee. Stop met roepen en brullen, maar wacht het nu gewoon af. Bekijk alvast de website eens. Neem een uurtje de tijd om de nieuwe initiatieven te bekijken. Onderzoek of er iets bij zit wat jou kan helpen. Sta open voor verandering en blijf niet star in je Grote Gelijk. Het zal allemaal wel meevallen.

Alles komt goed. Echt!

We zijn er klaar voor. Of toch bijna. Ik verdien wel eens een nieuw een fietszadelhoesje :-)

2017-03-22_09-33-58

Volgen! Delen!

12 gedachten over “Fan van het plan!”

  1. Hey Lien,

    ook wij – de tegenstanders- willen op termijn een verkeersvrije binnenstad, alleen is er nood aan een verstandig en doordacht plan wat dit plan ontegensprekelijk niet is. Groene fundamentalisten een mobiliteitsplan laten uittekenen is hetzelfde als een Vlaams Belanger het vreemdelingenbeleid laten bepalen. Hun invalshoek is eenzijdig en veel te extreem.
    In september wordt dit plan definitief naar de prullenmand verwezen, alleen jammer dat het de Gentenaars zo verdeeld heeft en handenvol geld heeft gekost. Warme oproep om in oktober met alle geledingen van de maatschappij een nieuw en werkbaar plan uit te werken, gedragen door alle Gentenaars!

  2. Ja, we zitten we met NV-a ers in het Vlaams beleid die het vreemdelingenbeleid regelen en ge ziet wat er van komt. :-)

    Anders dan jij denk ik – weet ik – dat er goed over het plan is nagedacht, dat ze ook van plan zijn om bij te schaven waar nodig, … Ik roep toch ook alleen maar op om het plan een kans te geven? Jullie geven het zelf geen kans. Als er iemand is die voor verdeeld zorgen, dan zijn jullie het wel met een een referendum waarin je in één ongenuanceerde vraag een heel complex plan in één keer moet aanvaarden of afschieten. Nou ja…

  3. Dit plan verdient geen kans, het is onze verdomde plicht om op voorhand te verwittigen dat het nefast is voor onze stad Gent.
    Net omdat er misschien wel is nagedacht maar echt veel te weinig overlegd laaien de gemoederen zo hoog op. Bijschaven is geen optie, de randvoorwaarden om dit plan te laten slagen dienen EERST te worden ingevuld: parkings binnenstad sluiten, nieuwe goedkope bouwen aan de rand, stadsring ontdubbelen en vele kruispunten sluiten om de doorstroming te bevorderen en voldoende openbaar vervoer in eigen bedding…gewoon wat andere verkeersvrije Europese steden ons hebben voorgedaan.

  4. hoewel ik voor het plan ben, en inzie dat de randvoorwaarden minder dan optimaal zijn (niet in het minst door een dwarse Vlaamse overheid, hoe zou dat komen?), verbaas ik mij over het gemak waarop opgeroepen wordt ‘te beginnen bij jezelf’. Al goed en wel voor bobo’s en ander groen rode bourgeois, maar verwijten dat het ‘volk’ het volk is, dat zet zeker geen zoden aan de dijk. Het is diep menselijk om tegen verandering te zijn, zeker als de verandering groot is (en groots wordt aangekondigd) en velen, echt heel velen, kunnen zich eenvoudig weg geen voorstelling maken omdat elke abstracte voorstelling hun petje te boven gaat… Je kan toch de mensen niet verwijten dat ze ‘ons’ niet verstaan? Wij – ik ben ook zo’n groen rode bourgeois- moeten heel goed de vertaalslag maken naar het plebs, anders komen er (rechtse) brokken van. In die vertaalslag zijn we slecht, heel slecht…

  5. Komaan veel te weinig overlegd. Genoeg overlegd, tijd om tot daden over te gaan.
    Al die randvoorwaarden eerst vervullen is gewoon nog 20 jaar lang wachten. Daar heb ik gewoon echt geen zijn in, tegen dan zijn we allemaal vergast. Misschien vind jij de luchtvervuiling maar een kleine collateral damage, ikke alleszins niet.

    Ik vraag een open blik, van iedereen, dat is alles. Een kans. Ik vind het héél jammer dat dat niet kan, dat jullie tweestrijd en negativisme zaaien OP VOORHAND.

  6. Zoals we allen weten is de problematiek rond en in een stad héél complex. Wat mij hier stoort is dat alles opgebouwd is vanuit een heel ‘emotionele’ basis. Globaal gezien hebben ALLE voorbije en hedendaagse beleidsmakers boter op hun hoofd omdat er geen lange termijn visie was/is gestoeld op ‘kennis’ … elk doet zijn ding en jawel emotie is ideaal middel om zijn of haar beleid door te duwen. Wat betreft Gent is de kans gemist om de problematiek op een professionele wijze aan te pakken. Als je weet dat Stedenbouwkundige planners en gerenomeerd international architectenburelen als Foster, Rogers, H&M, Jean Nouvel, etc. beroep doen op internationale (stedenbouwkundige) studieburelen/planners dan spreken we hier niet over het emotionele ‘plak & knip’ werk. Zo ben ik tot de vaststelling gekomen dat de (beslissende) beleidsmakers nog nooit over ‘Space Sintax’ uit Oxford Univ. hebben gehoord…. Ongelooflijk !!! Een goede sales man (plan) is iemand/iets die elke klant kan gerust stellen omdat je het gevoel hebt dat het allemaal ‘goed zit’ maar hier heb je de situatie van enerzijds een pak mensen (kleine handelszaken, ouderen, scholen, minder mobiele mensen, mensen van de rand,…) af te schrikken en anderen (jongen gezinnen, studenten, toeristen,…) politieke plezieren met leuke ‘ideetjes’. Dit heeft tot gevolg dat elk zich in zijn habitat gaat nestelen met als eindconclusie “steden worden dorpen & dorpen worden steden”… dan weet je ook wel dat het verhaal niet klopt want urbanistisch was dit nooit de bedoeling. Dit laatste heb ik niet gezegd maar een prof. uit London die er zeker kaas van heeft gegeten.. Maar zoals in vele (bijna alle) zaken in België is er het ‘verwaande’ ’wat je zelf doet, doe je beter’ (al te vaak eigenbelang) … maar dan moet men er wel eerst kennis over hebben… Gegroet B

  7. Wat ik vooral jammer vind aan de discussie rond het hele mobiliteitsplan is dat je ófwel voor ófwel tegen bent. Ikzelf zie er zowel voor- als nadelen in. Dingen die ik positief vind, andere waar ik me veel vragen bij stel…
    Eén voorbeeld is het veelvuldig zwaaien met Park-and-rides in de stadsrand, maar wat dan met verkeer van Gent binnen Gent? Niet álles gaat zomaar met het openbaar vervoer of de fiets.
    Een ander is het principe van de fietsstraat. Bvb de Volderstraat. Een mooi initiatief dat in mijn ogen helaas zijn doel voorbijschiet, want van zodra er ook maar één auto rijdt, kan niemand anders nog door…
    Afwachten maar zeker?

  8. Zelf rij ik dagelijks een traject van 18 km (Heusden-Gent-Heusden) met de fiets. Maar zelfs als fervente fietser sta ik perplex van de omvang van het plan. Waarom de as Overpoort- sint-Pietersplein – Sint- Pietersnieuwstraat zo afsluiten. Ik wens de mensen in Kortrijksepoortstraat alvast veel succes toe. De tram zal er driedubbel zo lang over doen om naar het centrum te geraken en ik hoop dat Stad Gent mondmaskers uitdeelt want ze zullen het daar nodig hebben dankzij de concentratie van het verkeer.

  9. Mooi stuk Lien, het is een verademing, een beetje zoet in een zee van verzuring. Ik ga het zo dadelijk delen. En voor de vele NVA’ers onder de critici hier, ik zie nog steeds uit naar een eerste voorstel of alternatief van deze partij om het mobiliteitsprobleem in en rond Gent aan te pakken én ons tegelijk wat betere lucht te bezorgen…..

  10. Als iemand die dagelijks de binnenstad doorkruist per fiets (over de R40 ad bijloke, over de kortrijksepoortstraat/nederkouter aan de verloren kost) moet ik zeggen dat ik enorm uitkijk naar dat plan. De commentaar die ik al gehoord heb, komt precies alleen maar van mensen die per se met hun auto de stad in wil en die te hard op dat gemak gesteld is. En ja, misschien zijn de omstandigheden niet optimaal, maar als we daarop moeten wachten dan zitten we hier over 20 jaar nog met fille problemen. De beste tijd om actie te ondernemen is gewoon nu. :)

  11. Een circulatieplan bestaat al jaren in Brugge, Leuven,… Geen haan dat er naar kraait. Hier in Gent lijkt het een aardsverschuiving. Het wordt gigantisch opgeblazen. Minder auto’s in de binnenstad, wie kan daar nu tegen zijn?

Reacties zijn gesloten.