En jij, wat doe jij?

Het is te vroeg om een uitspraak te doen over het circulatieplan. Dat weet ik zelf ook wel. De eerste weken verliepen vlot, de stad is niet dood. Maar de grote test volgt pas dinsdag denk ik. He minste wat je kunt zeggen is dat ze het wel goed gepland hebben: de helft van de mensen weet tenminste al goed hoe het zit nu.

Maar verder. Wat is mijn bijdrage aan het circulatieplan?
Ja, ook al doe ik al zowat alles met de fiets, te voet of met de trein: er zijn altijd nog verbeterpuntjes. We hebben maar één auto, en daar is Peter vaak mee weg, dus ik moet wel creatief zijn. Maar als die auto thuis is, gebruik ik die soms wel eens, ook al is het niet nodig.

Om te beginnen: ik doe wat ik zelf predik: ik stel mezelf -nog meer dan vroeger- bij élke verplaatsing de vraag hoe ik dat zonder auto kan doen. Een paar voorbeelden.

Vroeger zou ik de auto genomen hebben om met 4 meisjes naar de cinema te gaan. Nu kwam ik tot de ontdekking dat dat met tram 4 eigenlijk keisimpel is. Tram 4 voor de deur en daarna nog een kleine kilometer wandelen. Het zijn geen peuters meer hé, meisjes van 7 en meer kunnen dat perfect. Ik was er sneller én goedkoper dan met de auto: vier meisjes met buzzypass en ikzelf gratis ticket van De Lijn tegenover pokkedure parkeerkosten. In het terugkeren moesten we te voet wegens bommelding op het Zuid. Maar zo erg was dat niet: we hadden net anderhalf uur film achter de rug, het was mooi weer en een 45 minuten wandelen later waren we terug thuis.

Ondertussen werd er met een caprisonneke aan het oor efkes naar huis gebeld.
Even naar huis bellen met een caprissonneke #kinderfantasie #gentstagram #Gent #sien90210

Tweede voorbeeld: vroeger zou ik al eens met de auto naar Decathlon rijden als ik met de kinderen ging. Maar Decathlon is hier eigenlijk belachelijk dichtbij, amper 2 kilometer met de fiets. Het grootste deel van de weg is best OK, op een paar gevaarlijke punten na. Het begint met een mooie fietsbrug en het mooiste fietspad van Gent. Maar daarna gaat het over op een hobbelige slecht aangelegde weg en op het einde is er een gevaarlijk oversteekpunt. Maar ja, ook dat moeten de meisjes leren. Extra voorzichtig zijn op gevaarlijke punten en geen risico’s nemen. Op de achterbank van de wagen leren ze niet omgaan met de gevaren in het verkeer.

Mooiste fietspad van Gent.

Met de fiets naar vrienden, die net buiten de ring wonen in een buurt waar vlotjes kan geparkeerd worden. Maar toch met de fiets, wegens maar twee kilometer en een mooie fietsroute. Hoppa!

Het circulatieplan inrijden. Staduitwaarts dan wel. #familycycling #circulatieplangent

Allemaal dingen die niet zo heel vaak gebeuren, maar alle kleine beetjes helpen, denk ik dan.

“Gij hebt gemakkelijk praten, gij woont in de stad.” Nu ja. Dat is natuurlijk altijd onze keuze geweest. Duurdere huizen ja, maar wel maar één auto nodig. En alles dichtbij. En we hebben er de nadelen van de stad ook bij hé. De files, de stilstand en de vervuilde lucht.

Maar goed: afstanden worden vaak overschat en veel kunnen we echt met de fiets doen. Zo reden we vorig weekend voor het eerst met de fiets naar vrienden, 12 kilometer verder. Sofie hield ons gezelschap en het was echt een mooie en aangename rit. De kinderen konden dat perfect aan. En maar goed ook, want ze willen op fietsvakantie dus we kunnen maar beter wat trainen. In het terugkeren gingen de meisjes mee met Peter in de auto (het was al laat en donker) en Sofie en ik keerden langs donkere jaagpaden terug. Een avontuur op zich maar in de winter zou ik het niet doen, raar dat op zo’n paden geen verlichting staat eigenlijk. Gelukkig hadden we zelf zeer stevige fietsverlichting mee.

Zo een langere fietstocht of wandeling, dat is toch ook gewoon de perfecte vorm van onthaasting? Ik kan daar zo van genieten! OK, dat lukt niet altijd, maar soms toch wel? Op reis kunnen we het allemaal, maar hier moet alles snel, rap, met de auto gaan. Mooi stukje daarover in de krant hier!

Nog iets wat ik probeer te doen: minder online bestellen. Online bestellen is misschien handig en gemakkelijk, het is verder eigenlijk echt niet OK. Je steunt er de lokale handelaars niet mee en die grootleveranciers nemen het eigenlijk echt niet zo nauw met de werkomstandigheden. Maar vooral ook: je jaagt er vervuilende camionettes het verkeer mee in die de boel komen vastzetten en vervuilen. Het vraagt wat meer organisatie en planning, maar zelf halen kan ook. Al zal ik nog wel af en toe online bestellen, soms kan het echt niet anders.

Volgende stap: voor Peter een nieuwe, goeie fiets kopen. Hij heeft er wel één, maar daar is altijd iets aan. Iedere keer als hij wil vertrekken moet ik het ding opgelapt krijgen. En dan kan hij ook meer de baan op zonder steeds mijn fiets te stelen.

En jij, wat doe jij?

Volgen! Delen!

5 gedachten over “En jij, wat doe jij?”

  1. “Gij hebt gemakkelijk praten, gij woont in de stad.”

    Zeer frappante zin, vind ik. Ik hoor die ook wel eens. Néén, ik heb niet gemakkelijk praten, ik heb verdorie nagedacht over mijn mobiliteit en dáárom voor de stad gekozen! Omdat ik geen rijbewijs en ik ook al 25 jaar geleden heel veel met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer deed. Net als nu, nog altijd.

  2. Belangrijkste reden om niet online te bestellen voor levering aan huis dat zijn voor mij altijd die bestelwagens geweest. Eigenlijk wel blij dat beetje bij beetje er nog mensen zijn die dit beginnen beseffen ;-)
    En samen met dochterlief rij ik met de fiets naar school/werk en terug.

  3. Mijn werk blijft een grote fout, ook al kan het in mijn geval echt niet anders. Als ‘straf’ ben ik voor de rest heel streng voor mezelf, in de stad doe ik ongeveer alles met fiets/openbaar vervoer. Voor verdere afstand (ouders/schoonouders) vind ik het openbaar vervoer niet ok, want zij wonen niet in de stad en het is heel duur (auto ook, maar kosten/baten is daar nog veel werk) Maar goed, elke kleine stap is er eentje. En die nachtelijke fietstocht was een beetje akelig, maar ook wel wijs he :)! Ik fiets zo graag, mijn stress vloeit daarvan weg.

  4. Minder online bestellen is ook mijn aandachtspunt. Ik besefte het plots toen ik bij nog twee andere buren dozen van hello fresh zag staan, vermoedelijk op een andere dag geleverd, dus minstens drie keer een camionetje in onze straat? Terwijl we vlakbij een groentenwinkel, bakker, slager en viswinkel wonen, om van de traiteur of de origino en vers wat verder nog maar te zwijgen. Binnenkort komt de tweede vestiging van ohne erbij.

  5. Ik heb geen rijbewijs en ook geen fiets dus ik doe alles met het openbaar vervoer of te voet. Maar ik overweeg wel terug een fiets aan te schaffen, al is het maar omdat Elias stilaan te groot wordt om achter hem aan te blijven crossen als hij gaat fietsen :-) Ik heb ons huis in de stad ook in functie daarvan gekozen, dichtbij alle openbaar vervoer en voorzieningen. Wanneer we ons met het hele gezin verplaatsen, nemen we wel al eens de auto, daar is nog wel wat ruimte voor verbetering :-)

Reacties zijn gesloten.