In de media

28/02/2008: De Gentenaar/DeStandaard

De mama’s van de gemeenteraad

Drie jonge moeders over de combinatie kinderen en politiek — GENT – ‘Anne Martens zegt soms dat ze haar vader Wilfried amper gezien heeft voor haar tiende verjaardag’, zegt Lien Braeckevelt. ‘Ik doe ook aan politiek, maar als ik dat hoor, dan denk ik: dat is nu ook weer niet de bedoeling…’ Lien is een van de kersverse ‘mama’s van de gemeenteraad’ anno 2009, die we samen brachten voor een Goed Gesprek.

Als er in Gent een tekort is in de kinderopvang, dan is dat alvast voor een klein deel de schuld van de gemeenteraad. Lien Braeckevelt (SP.A) heeft een dochtertje Janne, van 1,5 jaar. Het zoontje van Meryem Kaçar (Groen!), Altan, is nu 1 jaar. En Sofie Bracke (Open VLD) is sinds drie maanden de trotse moeder van Fien. Zij is ook de enige van het drietal die moederschapsverlof heeft genomen en die zich heeft laten vervangen in de gemeenteraad. Vanaf volgende week komt ze echter terug op het politieke toneel.

Sofie Bracke: ‘Ik heb niet te lang getwijfeld om die drie maanden moederschapsverlof te nemen. Er komen nog drukke tijden, ik zal Fien nog vaak genoeg moeten achterlaten en me daar schuldig over moeten voelen. Bovendien wilde ik borstvoedingsverlof nemen, en om dat zoals Lien al na een paar weken in het stadhuis te doen, tussen de commissievergaderingen door… Dat zag ik niet zitten.’

Lien en Meryem namen nochtans geen moederschapsverlof…

Meryem Kaçar: En eerlijk: ik heb daar spijt van. Ik was wat misleid. Altan is mijn tweede, en bij mijn eerste zoontje Emre was ik al na een maand opnieuw aan het werk gegaan. Dat lukte, maar een tweede kind is toch echt wel iets anders, heb ik moeten ondervinden. Ik geef nu nog altijd borstvoeding en dat is toch echt wel uitputtend.

Lien Braeckevelt: Bij mij was het dan weer typisch een geval van onderschatting van wat zo’n eerste kind allemaal teweegbrengt in je leven. Ik dacht: ik ben nog maar pas verkozen als gemeenteraadslid, ik ga me nu niet laten vervangen. Maar toen ze me drie dagen na de bevalling opbelden om naar de gemeenteraad te komen omdat er een paar afwezigen waren in de meerderheid, moest ik toch wel even slikken… Gelukkig heeft Vera Dua van Groen! toen gedepanneerd en ben ik uiteindelijk thuis bij Janne kunnen blijven.

Sofie: Maar je bent wel snel teruggekomen. En je zag er toen zo moe uit…

Lien: Ja, ik heb nog borstvoeding gegeven in de zaal van het schepencollege. Pampers ververst op de vergadertafel van de schepenen… Soms was het wel leuk. Met Janne die het 52ste gemeenteraadslid werd genoemd. Maar als er nog een kindje bij komt, zal ik me toch laten vervangen.

Hoe valt het mee om ’s avonds zo vaak van huis te zijn?

Lien: Nu is dat nog geen probleem. Janne moet toch op tijd gaan slapen en de gemeenteraadscommissies beginnen om 19 uur. Maar ik ben wel van commissie veranderd. Vroeger deed ik er vier op een rij en om je kindje vier avonden na elkaar te moeten achterlaten, is emotioneel toch wel moeilijk.

Sofie: Ja, ik zat in hetzelfde geval en heb ook al een commissie geruild, preventief. Nu, zelfs dan heb ik eens uitgerekend dat ik bijna alle avonden weg zal zijn, op twee of drie na per maand.

Meryem: En het blijft een ongelofelijk georganiseer. Je moet je ouders inschakelen, je schoonouders… Jammer genoeg had Emre, mijn oudste zoontje, het er heel moeilijk mee dat ik zo vaak weg moest. Hij begon dan echt te kokhalzen en over te geven. Mama, ik ben ziek, klaagde hij. Om me toch maar thuis te houden. Op den duur zijn mijn man en ik echt in codetaal beginnen te praten als het over die gemeenteraadsvergaderingen ging. En intussen is het beter. Hij is wat ouder, drie jaar. En ik heb hem al eens meegenomen naar de gemeenteraadszaal. Nu hij weet waar zijn mama is, heeft hij het er minder moeilijk mee.

Sofie: Ik denk dat het allemaal wel zal meevallen zolang alles goed gaat. Maar wat als Fien ziek is en het is gemeenteraad? Dan zal ik het toch wel moeilijk hebben om haar achter te laten. Stefaan Noreilde in onze fractie is ook een jonge papa, zijn kindje lag een tijdje geleden in het ziekenhuis en toch moest hij die avond naar de gemeenteraad komen. Hij was daar óók ziek van…

Lien: Als dat gebeurt, dan blijf ik bij Janne. Dan mag iedereen op zijn kop gaan staan. En als de groenen dan moeilijk doen omdat de meerderheid niet in aantal is…

Meryem: Maar in dat soort omstandigheden zullen wij heus niet moeilijk doen. Daar heeft iedereen begrip voor.

Sofie: Bij Stefaan lag het toch anders. Maar da’s de maatschappij. Van een mama wordt zoiets veel meer aanvaard dan van een papa.

Hebben jullie nooit overwogen om te stoppen met politiek, omdat de combinatie zo zwaar is?

Sofie: Als gemeenteraadslid moet je sowieso gemotiveerd zijn, en als jonge mama zelfs driedubbel. Maar je werkt ook aan een betere stad, en dat doe je voor je kinderen. Dus in die zin is het misschien zelfs een stimulans om door te gaan. En al ben ik graag mama, ik wil ook meer zijn dan mama alleen. Al kan ik me wel voorstellen dat ik een van de komende maanden eens uit mijn krammen zal schieten als er op een avond oeverloos wordt geleuterd: Heb ik hiervoor mijn huilende kleine achtergelaten?

Lien: Neen, ik wist waar ik aan begon. We hadden afgesproken: na de gemeenteraadsverkiezingen begin ik aan kinderen. En twee dagen voor ik uiteindelijk de eed aflegde, wist ik dat ik zwanger was. Ik denk dat het omgekeerd moeilijker is: eens je mama bent, begin je volgens mij niet meer aan de politiek. Nu, ik steek niet weg dat het zwaar is. Maar alle avonden thuis in mijn zetel zitten is ook niks voor mij.

Meryem: Bij ons lag het iets anders. Altan was… euh… niet echt gepland. Wat niet wegneemt dat we heel blij zijn met hem, maar het is allemaal wel ingewikkeld geworden. Ik heb ook in de Senaat gezeteld. Da’s dag en nacht verschil. Ik vind nu nog veel meer dan vroeger dat gemeenteraadsleden in grote steden als Gent een eigen statuut moeten krijgen. Dan kunnen we overdag vergaderen en houden we ’s avonds tijd over. Voor ons gezin, maar ook om wat vaker onder de mensen te komen, want dat is óók belangrijk voor politici.

Er is ook al veel veranderd. Vroeger was politiek iets voor nachtelijke vergadertijgers. Nu hebben we geprobeerd om toch iets gezinsvriendelijker te werken. Da’s toch ook door de vrouwelijke inbreng. We beginnen bijvoorbeeld de gemeenteraadscommissies nu pas om 19 uur, in plaats van vroeger een half uur vroeger. Da’s maar 30 minuten, maar het zijn wel die dertig minuten die het mogelijk maken om nog even thuis langs te gaan en de kinderen nog eens te zien.

Lien: Sinds Janne geboren is, ga ik minder naar al die partijbijeenkomsten die je in het weekend hebt. Ik moet al zo vaak in de week een babysit inschakelen, in het weekend wil ik dat niet meer…

De politiek is lang een mannenbastion geweest. Hebben jullie als vrouwen daar een andere kijk binnen gebracht? En heeft het moederschap jullie politieke inzichten veranderd?

(hilariteit) Lien: Als je bekijkt wie er de voorbije jaren is tussengekomen over het gebrek aan kinderopvang, dan zijn we hier alle drie samen, denk ik…

Sofie: …al zou ik dat ook hebben gedaan als ik nu niet toevallig zwanger was geweest. Als jonge vrouw is dat hoedanook een thema dat je bezighoudt. Al wil ik ook de mannen hier verdedigen. Er zijn ook jonge papa’s in de gemeenteraad. Die hebben daar ook oog voor. Open VLD heeft het imago een machopartij te zijn, maar in onze fractie gaat dat niet meer op.

Meryem: Toch denk ik dat je als moeder soms op een andere manier over de dingen gaat denken. Kijk, ik ben bij Groen! en zaken als milieu en luchtkwaliteit hebben me altijd beziggehouden. Maar als je met je kindje in een buggy langs een drukke straat rijdt, tussen de uitlaatgassen, dan voel je dat toch… des te scherper, vind ik. Daar haal je als politica ook inspiratie uit.

17/02/2008: De Standaard/DeGentenaar

Verpleegster

Verwarring troef, gisteravond, toen tijdens de Gentse gemeenteraad een ‘verpleegster’ met een koelbox plaats nam achter de CD&V-fractie. Zit de ruzie daar nu zo diep dat er al voor gewonden wordt gevreesd? Zat er in de box een kunsthart voor iemand die het nodig heeft? Neen, zo bleek uiteindelijk. De ‘verpleegster’ was geen verpleegster maar een laborante, en ze zat daar niet voor de CD&V, maar voor SP.A-gemeenteraadslid Lien Braeckevelt. Die werd gisteren gevolgd door een televisieploeg van Eén voor een programma over welke verborgen vetten een gezond iemand zoal inneemt. De laborante nam stalen van haar eten en onderzoekt die. Resultaat op 25 maart op tv. Een tip van de sluier: Lien eet meer vetten dan ze denkt.

03/02/2008: Het Laatste Nieuws

Fietsers kunnen eindelijk onder Sint-Jorisbrug

De onderdoorgang onder de Sint-Jorisbrug, tussen de Sint-Joriskaai en de Baudelokaai in Gent, is eindelijk opengesteld voor fietsers en voetgangers.

De brug was eigenlijk al af voor de Gentse Feesten, maar er zaten nogal wat mankementen aan. Dat gaf schepen Martine De Regge ook toe aan sp.a-raadslid Lien Braeckevelt in de gemeenteraad. De leuning stond niet correct, de verlichting werkte niet en om de ramp compleet te maken, raakte de onderdoorgang ook nog beschadigd door een vallend stuk brugreling naar aanleiding van een botsing met een wagen. Die schade is ondertussen hersteld en gisteren kon ze officieel in gebruik worden genomen.

12/12/2008: Het Laatste Nieuws

Voorlopig geen skype in stadhuis
De stadsdiensten zullen vooreerst geen gebruik maken van het goedkope skype om via het internet te telefoneren. Dat antwoordde schepen Pehlivan op een vraag van sp.a-raadslid Lien Braeckevelt. «Skype is vooral interessant voor buitenlandse gesprekken en die hebben we niet veel in het stadhuis. Maar er zijn ook technische bezwaren omdat het zoveel bandbreedte inneemt en het niet gebruikt kan worden om door te schakelen en te integreren in een telefooncentrale.»

02/12/2008: Het Nieuwsblad

Babyboom in gemeenteraad
Gemeenteraadslid Sofie Bracke (Open VLD) is mama geworden. Ze is bevallen van een flinke dochter, Fien. Zowel mama als dochter stellen het uitstekend.

Sofie Bracke is deze legislatuur al het derde gemeenteraadslid dat een kindje krijgt. Eerder waren ook Lien Braeckevelt (SP.A) en Meryem Kaçar (Groen!) mama geworden. Sofie Bracke is wel de eerste die in de gemeenteraad ouderschapsverlof neemt. Zij laat zich gedurende enkele maanden vervangen door oud-gediende Frank Wijnakker. (tod)

22/10/2008: De Gentenaar

Onderdoorgang dicht wegens geen licht

GENT – De fietsonderdoorgang die is aangelegd onder de Sint-Jorisbrug ziet er helemaal afgewerkt uit, maar toch wordt de passage nog altijd afgesloten door twee hekken. SP.A-gemeenteraadslid Lien Braeckevelt vroeg zich in het vragenuurtje voor de gemeenteraad af hoe dat komt. ‘De werf lijkt al maanden afgewerkt, alleen de verlichting ontbreekt nog.’
Maar net in die verlichting schuilt het probleem, antwoordde schepen van Openbare Werken Martine De Regge (SP.A). De aannemer is simpelweg vergeten om die te installeren. Daardoor heeft de stad hem in gebreke gesteld en is ze niet akkoord gegaan met de voorlopige oplevering. ‘En zolang de werf niet is opgeleverd, kan er niemand op worden toegelaten.’

Hoe lang het nog zal duren voor de aannemer de verlichting in orde brengt, is onduidelijk. (tod)

7/12/2007: Het Laatste Nieuws

‘Vruchtbare’ gemeenteraad
Wie het voorbije jaar kritiek heeft gespuid over het stadsbestuur, wordt ingehaald door de feiten. Criticasters beweerden al eens dat de nieuwe coalitie in 2007 niks heeft gedaan. Lien Braeckevelt toonde al aan dat dat niet zo is, toen ze in september dochter Janne op de wereld zette. Eind januari krijgt schepen Tom Balthazar een tweede kindje. Maar ook voor de oppositie was 2007 een vruchtbaar jaar. Rond 23 januari verwacht Meryem Kaçar (Groen!) haar tweede spruit, en half maart mogen we Filip Van Laecke (CD&V) proficiat wensen met een derde kind. «En er lopen er nog rond met ‘plannen’», knipoogt Lien Braeckevelt. (VDS)

24/10/2007: Het Laatste Nieuws

Janne reageert op Van den Eynde
Janne, het anderhalve maand oude dochtertje van raadslid Lien Braeckevelt (sp.a), maakte maandagavond haar eerste gemeenteraad mee. Het ukje mocht in de draagzak op haar mama’s buik blijven bengelen, en hoefde niet op de publieksbanken te zitten. Officieel mogen alleen verkozen raadsleden op de banken van de gemeenteraad zitten. Janne hield zich gedeisd. Alleen bij een tussenkomst van Francis Van den Eynde (Vlaams Belang), om 19.27 uur, begon het kind even tegen te sputteren. Iets voor 21 uur verdween Lien Braeckevelt discreet met haar dochter. (VDS)

04/10/2007: Het Laatste Nieuws

Politica neemt baby mee naar commissievergadering

«Als ze ‘bleitconcerten’ begint te geven, moet ik een andere oplossing vinden, maar tot nu toe kan Janne gewoon mee», lacht kersverse mama en politica Lien Braeckevelt (30). Het sp.a-gemeenteraadslid verraste maandag haar collega’s door haar twee weken oude dochter mee te brengen naar een commissievergadering van de Gentse gemeenteraad.

Terwijl mama aan politiek deed, sliep het meisje rustig door in haar draagzak. «Momenteel vind ik Janne nog te klein om achter te laten bij mijn man of mijn ouders, zeker omdat ze nog borstvoeding krijgt. Bovendien zit mijn dochter graag in haar draagzak», vertelt Braeckevelt. In oktober raakte de kabinetsmedewerkster van minister Freya Van den Bossche voor het eerst verkozen als gemeenteraadslid in Gent. (CVM)

03/10/2007: De Standaard en De Gentenaar

Gents gemeenteraadslid neemt baby mee naar commissie

Voor het eerst in de geschiedenis van Gent woonde een baby van twee weken een gemeenteraadscommissie bij.

SP.A-gemeenteraadslid Lien Braeckevelt dook maandagavond in de gemeenteraadscommissie Cultuur, Evenementen en Feesten, Sport, Recreatie en Toerisme op met haar twee weken oude baby. Op de vorige gemeenteraadszitting geraakte de meerderheid in moeilijkheden omdat er enkele afwezigen waren. Daar was ook Lien Braeckevelt bij, die pas was bevallen. Groen! depanneerde toen. Dat Braeckevelt amper twee weken na de bevalling al zou opduiken, had niemand verwacht. Ze zorgde voor een primeur in de Gentse geschiedenis van commissie- en raadszittingen. ‘Ik had enkele maanden zwangerschapsverlof kunnen nemen en me laten vervangen, maar dat wilde ik als vrij nieuw gemeenteraadslid niet doen’, zegt Lien Braeckevelt. ‘Ik geef borstvoeding en ik krijg het niet over mijn hart om dat kind al alleen te laten. Maar ik wil ook mijn politiek werk voortzetten. ‘Wellicht neem ik Janne nog mee naar commissies en de gemeenteraad. Mijn fractie gaat daarmee akkoord. Ik neem haar mee in een draagdoek. Volgens de letter van de wet moet ze op de publieksbanken plaatsnemen. Ik weet dus niet of ik ze tijdens de gemeenteraad bij mij zal mogen houden.’ (kvk)

21/06/2007: De Gentenaar

Tinkelbel helpt één op de drie aan crèche

‘Tevreden over systeem, maar tekort blijft groot’

De Gentse ‘crèchelijn’ Tinkelbel kreeg in het eerste jaar van zijn bestaan 2.982 telefoons van mensen die op zoek waren naar een crèche. Voor 867 werd er een plaatsje gevonden. ‘Het tekort blijft, maar het systeem werkt’, zegt schepen Rudy Coddens.

‘We willen er ook voor zorgen dat mensen niet te ver met de auto moeten rijden om hun kinderen af te zetten’ Schepen Rudy Coddens

Tom Dams Sinds 1 juni vorig jaar kan je je nog maar op één manier – via de Tinkelbel-lijn – inschrijven voor een plaats in een stadscrèche. ‘Hoe is dat eerste jaar verlopen’, vroeg SP.A-gemeenteraadslid Lien Braeckevelt – zelf zwanger én op zoek naar een crèche – aan schepen van Onderwijs Rudy Coddens (SP.A). ‘En is het niet lastig dat ouders pas vijf maanden voor ze opvang nodig hebben te horen krijgen of er voor hun kind plaats is of niet?’ Volgens Coddens werkt het Tinkelbel-systeem naar behoren. ‘De werking van onze software laat af en toe nog te wensen over, maar de evaluatie na een jaar is positief. Door Tinkelbel kunnen we de plaatsen die we hebben, efficiënter gebruiken en bovendien slagen we erin om de mensen te bereiken voor wie we bij voorrang plaatsen willen scheppen in onze crèches.’ Toch blijft het tekort aan crèches groot. ‘Wij hebben tussen 1 juni 2006 en 31 mei 2007 2.982 telefoontjes binnengekregen bij Tinkebel. Voor 867 mensen hebben we een opvangvoorstel kunnen doen, de rest hebben we moeten teleurstellen. Als er klachten komen over Tinkelbel, is dat vooral omdat er te weinig plaats is en niet over het systeem zelf.’

Voorrang

Dat door de centrale inschrijvingen bij Tinkelbel de beschikbare plaatsen efficiënter worden gebruikt, blijkt volgens Coddens ook uit de cijfers. ‘We hebben in de stadscrèches 864 plaatsen, maar uiteraard komen niet alle kinderen voltijds. Dankzij Tinkelbel kunnen we nu efficiënter werken. Stel dat een kindje van maandag tot woensdag komt, dan kunnen wij nu in die crèche een ander kindje plaatsen waarvoor de ouders opvang zoeken op donderdag en vrijdag. In november 2005 konden we nog maar 980 kinderen opvangen, nu kunnen we – met even veel plaatsen – voor 1.055 kinderen een oplossing bieden.’ Het Tinkelbel-systeem zorgt er ook voor dat de stad bepaalde groepen beter voorrang kan verlenen. ‘In 2005 ging 5,1 procent van de plaatsen naar kinderen van wie de ouders een opleiding volgen, nu is dat 9,9 procent. In 2005 was 51 procenten voor kinderen uit de buurt van de crèche, dat is gestegen tot 58 procent. Waar in 2005 22 procent van de plaatsen naar broertjes en zusjes ging, is dat nu 29 procent. Die twee laatste factoren vinden wij mede belangrijk omdat ze ervoor zorgen dat ouders niet nodeloos ver met de auto moeten rijden om hun kinderen te gaan afzetten. Dat heeft dus ook positieve effecten op de mobiliteit.’ Het aantal kinderen met bijzondere noden is slechts licht gestegen, van 0,6 tot 0,9 procent, zegt Coddens. ‘Maar blijkbaar zijn er gewoon niet meer ouders die die kinderen bij ons willen brengen. Van deze categorie kunnen we zowat iedereen helpen.’ Coddens erkent dat het voor ouders misschien moeilijk is om pas vijf maanden voor de opvang begint uitsluitsel te krijgen. ‘Toch willen we daar niet van af stappen’, zegt hij. ‘Wij willen ook kansengroepen de kans geven om een plaats te vinden in onze crèches. Begin je echter veel vroeger dan in die periode van vijf maanden plaatsen vast te leggen, dan komen die mensen vaak te laat.’

© 2007 Corelio

21/06/2007: De Standaard

Tinkelbel helpt een op de drie aan crèche

De ‘crèchelijn’ Tinkelbel kreeg in het eerste jaar van zijn bestaan 2.982 telefoons.

Gent Sinds 1 juni vorig jaar konden ouders die op zoek waren naar een crèche nog maar op één manier – via de Tinkelbel-lijn – hun kind inschrijven voor een plaats in een stadscrèche. ‘Hoe is dat eerste jaar verlopen’, vroeg SP.A-gemeenteraadslid Lien Braeckevelt – zelf zwanger én op zoek naar een crèche – aan schepen van Onderwijs Rudy Coddens (SP.A). ‘En is het niet lastig dat ouders pas vijf maanden voor ze opvang nodig hebben te horen krijgen of er voor hun kind plaats is of niet?’ Volgens Coddens werkt het Tinkelbel-systeem naar behoren. ‘De werking van onze software laat af en toe nog te wensen over, maar de evaluatie na een jaar is positief. Door Tinkelbel kunnen we de plaatsen die we hebben, efficiënter gebruiken en bovendien slagen we erin om de mensen te bereiken voor wie we bij voorrang plaatsen willen scheppen in onze crèches.’ Toch blijft het tekort aan crèches groot. ‘Wij hebben tussen 1 juni 2006 en 31 mei 2007 2.982 telefoontjes binnengekregen bij Tinkebel. Voor 867 mensen hebben we een opvangvoorstel kunnen doen, de rest hebben we moeten teleurstellen. Als er klachten komen over Tinkelbel, is dat vooral omdat er te weinig plaats is en niet over het systeem zelf.’ Dat door de centrale inschrijvingen bij Tinkelbel de beschikbare plaatsen efficiënter worden gebruikt, blijkt volgens Coddens ook uit de cijfers. ‘We hebben in de stadscrèches 864 plaatsen, maar uiteraard komen niet alle kinderen voltijds. Dankzij Tinkelbel kunnen we nu efficiënter werken. Stel dat een kindje van maandag tot woensdag komt, dan kunnen wij nu in die crèche een ander kindje plaatsen waarvoor de ouders opvang zoeken op donderdag en vrijdag. In november 2005 konden we nog maar 980 kinderen opvangen, nu kunnen we – met evenveel plaatsen – voor 1.055 kinderen een oplossing bieden.’ Het Tinkelbel-systeem zorgt er ook voor dat de stad bepaalde groepen beter voorrang kan verlenen. ‘In 2005 ging 5,1 procent van de plaatsen naar kinderen van wie de ouders een opleiding volgen, nu is dat 9,9 procent. In 2005 was 51 procenten voor kinderen uit de buurt van de crèche, dat is gestegen tot 58 procent. Waar in 2005 22 procent van de plaatsen naar broertjes en zusjes ging, is dat nu 29 procent. Die twee laatste factoren vinden wij mede belangrijk omdat ze ervoor zorgen dat ouders niet nodeloos ver met de auto moeten rijden om hun kinderen te gaan afzetten. Dat heeft dus ook positieve effecten op de mobiliteit.’ Het aantal kinderen met bijzondere noden is slechts licht gestegen, van 0,6 tot 0,9 procent, zegt Coddens. ‘Maar blijkbaar zijn er gewoon niet meer ouders die die kinderen bij ons willen brengen. Van deze categorie kunnen we zowat iedereen helpen.’ Coddens erkent dat het voor ouders misschien moeilijk is om pas vijf maanden voor de opvang begint uitsluitsel te krijgen. ‘Toch willen we daar niet van af stappen’, zegt hij. ‘Wij willen ook kansengroepen de kans geven om een plaats te vinden in onze crèches. Begin je echter veel vroeger dan in die periode van vijf maanden plaatsen vast te leggen, dan komen die mensen vaak te laat.’ (tod)

© 2007 Corelio

7/03/2007: Het Laatste Nieuws

Buurtbewoners Ramen moeten nog meer geduld oefenen

Ondergrondse parking pas klaar in tweede helft van 2007

De nieuwe ondergrondse parking van Ramen zal pas in de tweede helft van 2007 open gaan. Normaal gezien was de opening gepland voor deze maand, maar de aannemer hinkt achterop en dus moest de stad de inhuldiging noodgedwongen uitstellen. De omwonenden en handelaars zijn de parkeerdruk meer dan beu, maar hun geduld zal dus nog vier tot negen maanden op de proef gesteld worden.

ERIK DE TROYER

«De aannemer hinkt achter op schema en dus hebben we – dik tegen onze zin – uitstel moeten verlenen. Eens de parkeergarage klaar is, moeten er nog heel wat werken gebeuren. Zo krijgt de buurt van Ramen een nieuw rioleringsstelsel en een nieuw wegdek. En na de werken van de aannemer moet de parking ook klaar gemaakt worden voor gebruik. De opening zal pas voor de tweede helft van 2007 zijn», aldus mobiliteitsschepen Karin Temmerman (SP.A).

Voor de buurtbewoners en de horecazaken betekent dat een test van hun geduld. De werken aan Ramen begonnen al in februari van 2005. Ze zijn dus nu twee jaar aan de gang. Ter vergelijking: de aanleg van de ondergrondse parking op het Sint-Pietersplein duurde een jaar en elf maanden hoewel die parking veel groter is dan die aan Ramen.

«De parkeerdruk in de buurt is zeer hoog», zeggen Wendy Smekens en Sven Ghys. Ze openden in januari het stijlvolle restaurant Toi et Moi aan de Poel. «We krijgen regelmatig klanten over de vloer die een half uur moeten wachten tot hun echtgenoot of echtgenote de wagen kan parkeren. We dachten aanvankelijk dat we wel safe zaten op honderd meter van parkeergarage Sint-Michiels. Maar in het weekend staat die parking meteen vol en is het echt zeer ver zoeken naar een plaatsje. Wijzelf hebben ons noodgedwongen een garagebox gehuurd om niet te lang te moeten rondrijden. Onze buurman is bovendien zo goed ons toestemming te geven om voor zijn garagepoort te staan voor laden en lossen. Voor ons mag parking Ramen zo snel mogelijk open. Het zal heel wat problemen oplossen.»

Abonnement

Een abonnement voor de parking zal 1.100 euro kosten voor een heel jaar. Wie enkel ’s avonds (na 18 uur) en in het weekend wil parkeren, kan een abonnement krijgen voor 264 euro. Schepen Temmerman kreeg tijdens de gemeenteraad opvallend veel kritiek van haar partijgenote Lien Braeckevelt. «Ik vind het abonnement van 1.100 euro toch wel veel. Voor veel mensen is dat een maandloon enkel om de wagen te parkeren. Bovendien zijn er heel wat mensen die al voor 18 uur thuis komen van het werk. Die moeten dan zo’n duur abonnement nemen», aldus Braeckevelt.

Temmerman beloofde om flexibelere abonnementen in te voeren voor de buurtbewoners. Waardoor men voor een kleine meerkost bijvoorbeeld al vanaf 17 uur kan parkeren in Ramen.

«De parking mag snel klaar zijn want de parkeerdruk in de buurt is bijzonder groot», zeggen Sven en Wendy van Toi et Moi. Foto’s De Poorter

© 2007 De Persgroep Publishing

7/03/2007: Gazet Van Antwerpen

Vertraging parking Ramen

De nieuwe parking aan Ramen gaat zeker een maand later open dan gepland. De aannemer heeft een maand uitstel gekregen. Tegen 11 mei moet hij klaar zijn. Nadien moet het stedelijk Parkeerbedrijf nog ticketautomaten en camerabeveiliging plaatsen.

“Een concrete datum voor de opening is er nog niet”, antwoordde schepen van Mobiliteit Karin Temmerman (sp.a) in de gemeenteraad op een vraag van partijgenoot Lien Braeckevelt. De nieuwe parking gaat dezelfde tarieven hanteren als de andere centrumparking van het Parkeerbedrijf. Temmerman wil wel sleutelen aan het abonnementensysteem. Gebruikers kunnen nu kiezen tussen een 24 uren op 24-abonnement of een nachtabonnement dat loopt van 18u tot 9u en op zon- en feestdagen. Dat laatste is een probleem voor mensen die vroeger dan 18u thuiskomen van hun werk.

© 2007 Concentra

6/03/2007: De Gentenaar

Vertraging voor parking Ramen

De opening van parking Ramen loopt (maximum) een maand vertraging op. De aannemer heeft van het stadsbestuur een verlenging van de uitvoeringstermijn verkregen tot 11 mei.

,,Als de parking af is, moet het Parkeerbedrijf nog een aantal inrichtingswerken uitvoeren”, antwoordde schepen Karin Temmerman (SP.A) op een vraag van gemeenteraadslid Lien Braeckevelt (SP.A). ,,Het gaat onder meer om de plaatsing van ticketautomaten en camerabeveiliging. Een concrete datum voor opening is er nog niet, maar het zal maximum een maand later zijn dan aanvankelijk voorzien.”

De tarieven van parking Ramen zullen in de lijn liggen van die van de andere centrumparkings. De schepen wil wel laten onderzoeken of er flexibeler vormen van abonnementen mogelijk zijn. Nu kunnen abonnees enkel kiezen tussen een 24 op 24-uur abonnement of een nachtabonnement van 18 uur ’s avonds tot 9 uur ’s ochtends en op zon- en feestdagen. Dat is een probleem voor mensen die vroeger van hun werk thuiskomen. (dih)

15/02/2007: Het Laatste Nieuws

Ticketautomaten geven geen wisselgeld

De kleine ticketautomaten van De Lijn, waar een ticket 30 cent goedkoper is dan op het rijtuig, geven geen wisselgeld. «Dat is vreemd», vindt Lien Braeckevelt (SP.A). «Want dan moet je steeds gepast geld op zak hebben. Wie met 2 euro betaalt, betaalt een duurder ticket dan op de tram en komt dus bedrogen uit.»

De Lijn beschikt over 17 grote machines, die wel wisselgeld geven, en bijna 100 kleine automaten, die geen geld teruggeven. «De reiziger kan aan zo’n automaat met Proton betalen», zegt Machteld Weyts van De Lijn. «Of hij kan in één van de 88 verkooppunten, zoals krantenwinkels, terecht voor een ticket. Maar voor de kleine automaten is geen bouwvergunning nodig en aan veel haltes is er gewoon geen plaats voor een grote automaat. Een grote automaat is bovendien 6,5 keer duurder dan een kleine. Dat die kleine automaten geen geld teruggeven, is inderdaad een beperking, maar het is een keuze die we moesten maken. Dat de machines geen wisselgeld geven, staat er trouwens op vermeld, al moeten we misschien overwegen dat groter aan te duiden.» (VDS/SVG) Foto De Bock

14/02/2007: Het Laatste Nieuws

Te weinig fietsenstalling aan Dampoort

De stad Gent maakte onlangs bekend dat er dringende maatregelen komen om het nijpende tekort aan fietsenstallingen aan het Sint-Pietersstation te verhelpen. En kijk, in de Koningin Astridlaan zijn al extra rekken geplaatst op de plek waar vroeger nog een doorgang voor wagens was. De situatie voor tweewielers aan het Sint-Pietersstation verbetert dus, maar hoe zit het eigenlijk met de Dampoort?

Niet goed volgens gemeenteraadslid Lien Braeckevelt (SP.A). «Ook aan het station Dampoort is er een schrijnend gebrek aan plaatsen om fietsen te stallen, ook al kwamen er in november nog honderd bij. Het effect is nauwelijks merkbaar, want het blijft zoeken om je fiets er kwijt te kunnen. Wie dat wel kan, loopt daarenboven het risico op beschadiging van zijn fiets. Door het type rek krijgen de rem- en verlichtingskabels het zwaar te verduren», aldus raadslid Lien Braeckevelt.

Werken

«Voor automobilisten met een treinabonnement is gratis parking voorzien, maar aan het comfort van de fietsers wordt te weinig gedacht. Dat is jammer. Met de werken aan het Sint-Pietersstation zou de Dampoort een deel van de druk kunnen wegnemen, maar dan moet de omgeving wel vlotter bereikbaar zijn voor fietsers. Ook een bewaakte fietsenstalling is dan geen overbodige luxe.»

Geen plannen
Volgens de NMBS zijn er momenteel zo’n duizend rekken aan de Dampoort.
Plannen om dat aantal op te drijven of een bewaakte stalling in te richten bestaan er vandaag niet.

© 2007 Aurex NV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *